skoldebatt

Debatten om skolan måste ta avstamp i dagens förutsättningar och behov

· 27 oktober 2009 · Stefan Pålsson, Frilansskribent inom IT, lärande och samhällsutveckling.

Den allmänna skoldebatten kretsar för det mesta kring vad som krävs för att den existerande modellen för utbildning och undervisning ska fungera bättre. Det kan till exempel handla om argument för och emot statlig och kommunal styrning, behovet av fler nationella prov eller om mängden steg i betygssystemet. Men det är inte längre tillräckligt. Debatten måste istället ta tag i mer grundläggande frågor och problemställningar som rör de utmaningar skolan möter idag.

Nu gäller det att försöka klara av de utmaningar som ett postindustriellt och mer kunskapsintensivt samhälle innebär

1900-talets utbildningssystem skapades för att hantera industrisamhällets behov av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt till lärande. Nu gäller det att försöka klara av de utmaningar som ett postindustriellt och mer kunskapsintensivt samhälle innebär. Skolan har sina rötter i samhällsutvecklingen. Därför måste den ständigt göras om och anpassas till tidens krav för att verkligen kunna fylla sin plats.

De snabba tekniska förändringarna, globaliseringen, framväxten av Internet, medieutvecklingen och informationsexplosionen skapar ett alltmer komplext och dynamiskt samhälle, utsatt för ständig konkurrens och påverkan utifrån. Vi befinner oss idag i ett läge som på många sätt kan jämföras med de villkor som gällde för drygt hundra år sedan när det moderna Sverige började växa fram. Precis som då handlar det om att kunna tänka om och tänka nytt, skifta perspektiv och upptäcka nya möjligheter.

Trots att förändringarna börjar bli tydliga betraktas samtiden fortfarande alltför mycket i det förflutnas backspegel. Mentala modeller och värderingar som styr tankar och beteenden håller sällan jämna steg med samhällsutvecklingen. Industrisamhället präglar fortfarande mångas sinnen, även om de flestas tillvaro har förändrats tämligen radikalt under de senaste par decennierna. Konsekvensen blir bland annat att utbildning och undervisning reflekterar krav som inte längre är giltiga, istället för att motsvara dagens villkor och förutsättningar.

Det handlar om en alltmer ständigt pågående diskussion — ett realtidsflöde där i princip vem som helst kan delta

Ett digitalt informationslandskap som skiljer sig från de traditionella, enkelriktade medierna är på väg att växa fram. Vår tids medieverklighet handlar alltmer om en ständigt pågående diskussion, ett realtidsflöde där i princip vem som helst kan delta. Personer med skiftande bakgrund, kunskaper, erfarenheter och perspektiv börjar synas i det offentliga samtalet och kan delta i samhällets kunskapsbildning. Man kan beskriva det hela som en social revolution, en förändring som bland annat leder till att livslångt lärande, samhällsförståelse och kommunikationsförmåga växer i betydelse.

Traditionella mediers filtrering och förhandskontroll av information ersätts av kontroll och kritik i efterhand, baserad på den samlade kunskap och erfarenhet hos dem som deltar i samtalet på bloggar, i Twitter, i Wikipedia och på andra håll. Vi är i allt högre grad både producenter och konsumenter av information och kunskap. Därför blir det viktigare än någonsin att kunna lösa problem, att samarbeta och att kunna presentera och argumentera för sina tankar och idéer på ett rationellt och tillgängligt sätt.

Det handlar inte om att förmedla fakta från läroboken utan om att ge hjälp och stöd åt ett djupare lärande

Den här förändringen skapar helt andra villkor för skolans undervisning, både när det gäller form och innehåll. Läraren spelar naturligtvis fortfarande en avgörande roll i undervisningen. Det handlar dock inte om att förmedla fakta från läroboken, som eleverna ska återge, utan om att ge hjälp och stöd åt ett djupare lärande och en bättre förståelse av komplexa fenomen, inte minst inom matematik och naturvetenskap. Detta ställer krav på såväl breda som djupa ämneskunskaper hos lärarna, liksom en god förmåga att dra nytta av teknikens möjligheter och att utveckla effektiva och intresseväckande arbetssätt.

Små billiga lätta laptops och mobiltelefoner som närmast liknar datorer innebär att undervisningen inte längre behöver vara bunden till klassrummet. Eleverna kan istället ge sig ut och tillsammans undersöka hur samhället och naturen ser ut och fungerar. Det blir också enklare att knyta samman skolans verksamhet med resten av samhället genom att till exempel dra nytta av de sociala mediernas möjligheter till samtal och dialog.

Barn och ungdomar måste lära sig att söka, värdera, granska, sammanställa och analysera information, och träna sig i att reflektera och dra slutsatser av material från olika medier och källor. Här pekar internationell forskning och praktiska erfarenheter på betydelsen av att lärare och skolbibliotekarier samarbetar och förenar sina olika kunskaper och perspektiv i undervisningen. Det är centralt att eleverna genom reflektion och analys lär sig att utveckla sin förståelse, klarar att bemöta påståenden och kan ta till sig argument. Annars blir det svårt att hantera vardagens,  arbetslivets och demokratins utmaningar.

Det är hög tid att vi alla på allvar börjar fundera på och resonera kring hur skolan och undervisningen bör förändras

Det pågår en hel del intressanta satsningar på att lägga en IT-integrerad pedagogisk grund för undervisningen på skolor runt om i landet. Young Business Creatives i Nacka och En-till-En i Falkenberg är två exempel. Lärarutbildningarna har börjat arbeta i nätverksform för att hitta nya vägar att utveckla och förändra sin verksamhet. Det finns dock ingen samlad nationell strategi som kan möta samhällsförändringarna på en bredare front.

När den förra regeringens IT-politiska strategigrupp avslutade sitt uppdrag för tre år sedan, undrade de i sin avslutande rapport vart diskussionerna och visionerna kring framtidens samhälle och morgondagens skola tagit vägen. Samtidigt påpekades det stora behovet av att tankar, frågor och problemställningar inom det här området kommer upp på den politiska dagordningen.

I början av september skrev tre moderata politiker, varav två sitter i riksdagens utbildningsutskott, en debattartikel i Svenska Dagbladet som betonar nödvändigheten av att den svenska skolan tar steget in i 2000-talet. Även bland socialdemokraterna i utbildningsutskottet börjar det synas ett intresse för den här typen av frågor. Förhoppningsvis är detta ett tecken på att en debatt kring skolans utmaningar och möjligheter äntligen kan ta fart.

Det är hög tid att vi alla på allvar börjar fundera på och resonera kring hur skolan och undervisningen bör förändras och utvecklas i ljuset av den pågående samhällsutvecklingen!

Stefan Pålsson är frilansskribent med inriktning mot IT, lärande och samhällsutveckling.


Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

(English) mandatory

(English) mandatory

(English) voluntary

Om du vill ha en personlig visningsbild intill din kommentar kan du fixa en sådan på gravatar.com. Gratis och enkelt.


Bloggat om artikeln

Kommentarer

  • Lars Larsson 27 oktober 2009, kl 19.06

    Bra skrivet, mycket intressant läsning. Tillgången till information över Internet är obegränsad. Barnen behöver inte längre stå i kö när boken är utlånad från biblioteket, informationen finns redan här på ”nätet”.

    Internet är globalt och producerar ett levande informationsflöde som gör det svårt att veta vad barnen behöver 9 år senare. Verktygen har nog inte lika stor betydelse, det är metoden och lärandet av en kritisk hållning för att sålla i informationsflödet som behöver läras ut i skolan, eftersom långt ifrån all information är faktagrundad kunskap.

    Vi behöver även göra oss av med de gamla slitna böckerna i klassrummen (dyra, även för miljön) och införa digitalt levande läromedel som kan uppdateras när världen ändras. Det som var fakta förra året kan ha ändrats nästa år.

    Det finns stora möjligheter till kunskapsförmedling med multimedia – bild, ljud och video över Internet. Ett bra exempel är Årstaskolans pedagogiska filmer http://www.arstaskolan.se/kunskapshubben

    Kanske är det oförmåga till sådant nytänkande som hindrar politiker från att uppdatera skolplanen, kanske är det rädsla för något som är i ständig förändring. Då är det lättare att köpa in ett antal digitala whiteboards, något som går att ta på och liknar det som redan finns i skolan.

    Svara
  • Pernilla Rydmark 27 oktober 2009, kl 19.13

    Som förälder är jag upprörd över att mina barn går i grundskola i nio år utan att automatiskt i sin skolvardag få använda moderna IT-verktyg. Jag som förälder förväntas vara den som lär dem detta verktyg och tillhandahålla det till dem. Om inte annat så just detta blir faktiskt en klassfråga som beror på föräldrars engagemang och kunskap. Att jag som förälder inte fattar matte är inte så upprörande för det klarar faktiskt skolan av att lära ut. Och om det inte är mitt barns stora talang så finns det extra resurser för svaga elever. Men om jag inte fattar IT så spelar det faktiskt roll eftersom inte skolan klarar av att lära ut. Jag skulle gärna vilja få ett omdöme om hur mina barn ligger till i Datorslöjd av deras lärare. Men hur många lärare ger ett omdöme i Datorslöjd i sina utvecklingssamtal med föräldrar och elever?

    Svara
  • Ove Lidström 27 oktober 2009, kl 23.39

    Hej Stefan,
    Kloka ord. Vi delar synen på hur skolan bör utveckas.
    Mvh / Ove Lidström, Apple

    Svara
  • Anne-Marie 28 oktober 2009, kl 00.27

    Härligt, och jag som tycker så mycket om att prata med dig också, bravo.Får man ta hela inlägget och lägga in det i bloggen… vill bekläda min blogg med dina tankar. A-M

    Svara
  • Stefan Pålsson 28 oktober 2009, kl 09.21

    Tack för kommentarerna!

    Intressant att alla håller med! Nu hoppas jag att diskussionerna kan ta fart på allvar – och att även de som har andra åsikter gör sina röster hörda.

    Anne-Marie: Visst! Du får kopiera och sprida så mycket du vill, bara du anger källan.

    Svara
  • Cecilia Bengtsson 6 november 2009, kl 19.33

    Jag tycker att allt det som du tar upp är mycket relevant. Ska skicka länken till skolledarna i min kommun. Låter som att Internetdagarna varit givande!?

    Svara
  • Veit G:son Berg 10 november 2009, kl 14.44

    Mycket intressant och tänkvärt i det Stefan skriver. Dock tycker jag man ofta glömmer att, för att kunna ”söka, värdera, granska, sammanställa och analysera information” (Stefan, här ovan), måste man ha ordentliga grundkunskaper, dvs en del som ligger i det ibland så nedvärderade råpluggandet. Man kan inte förstå statistiska samband om man inte kan en hel del matematik, man kan inte kritiskt granska en text om man inte lärt sig tex källkritik osv. Exemplen kan mångfaldigas. Så låt oss inte kasta ut barnet med barnvattnet. Kanske måste inlärning och förståelse gå hand i hand för att resultatet ska bli bra.

    Svara
  • Stefan Pålsson 11 november 2009, kl 20.49

    Cecilia: Jag deltog bara på Internetforskning som var en mycket intressant och givande konferens. Det finns en kort sammanfattning ur ett lärandeperspektiv på Omvärldsbloggen.

    Tipsa skolledarna och börja diskutera!

    Veit: Ett problembaserat och reflekterande lärande som bygger på dialog och drar nytta av teknikens möjligheter står inte i motsats till hårt arbete.

    Svara
  • jenny lannér 12 november 2009, kl 15.24

    Visst är det viktigt att man även i skolan använder de redskap som är de som används i övriga samhället. Det är ju också det självklara på de flesta arbetsplatser att man får lära sig och ta till sig den nya tekniken alltefter som den blir ett verktyg i det dagliga livet.
    Men det finns många aspekter att fundera på. Hur arbetar vi med perspektivet hållbar utveckling och andra perspektiv som solidaritet- finns det i dag, i skolan? Tänker vi på dem som producerar våra billiga apparater som har kort livslängd? Vilka kunskaper är väsentliga för att skapa ett ”gott” samhälle? Vad är våra nya ideal; och om de inte finns, vilka ledstjärnor ska vi ha då?
    Hur skapar vi ett sammhälle där eleverna trivs med varandra, och med sig själva, inte bara i cyberrymden?
    Stora frågor, men väsentliga. från en lärarstudent

    Svara
  • Fredrik Ernerot 13 november 2009, kl 11.07

    Stefan Pålsson sätter som vanligt fingret på verkligheten, och den här gången på en något öm punkt, för vem vågar kritisera skolan av idag, när vi dessutom befinner oss i besparingstider?

    Personligen tror jag de flesta skolbibliotekarier driver sin verksamhet i just den riktning som Stefans artikel belyser. Det är alltså inget nytt för oss, utan ett synnerligen bekant fenomen, men nog så svårt – Att i ett större perspektiv påverka skolans struktur och bidra till att höja blicken inför det faktum – att våra elever idag befinner sig i en delvis annan verklighet, än den som vi själva upplevde under vår egen uppväxt.

    Det finns mycket forskning gjord på området, det ska nämnas. I Sverige har Louise Limberg under lång tid pekat på vikten av att kunskapsinhämtning måste ske granskande, undersökande och källkritiskt. Att utgå från elevens behov och verklighet är också något vi måste anamma, menar hon och flera med henne.

    Amerikanerna Ross Todd och Carol Gordon missionerar just nu världen runt, och har så gjort under flera år. Deras kärnpunkt handlar även den om att vi måste kliva över och ställa oss på elevernas planhalva, och med den kompetens omkring lärande som vi skolbibliotekarier besitter – Vägleda och stödja våra elever i deras kunskapsinhämtning.

    Carol Gordon talar sig ofta varm om vinsterna för oss som skolbibliotekarier, om vi bara vågar närma oss datorspelets värld (personligen tipsar jag gärna om Manga som en motsvarande port till elevers lust och lärande, fast först och främst riktat mot yngre åldrar). Om vi bara lyssnar på vad eleverna har att säga, så kommer våra chanser att vägleda att öka avsevärt. Jag tycker här att Carol sätter fingret på det viktigaste av allt – Att våga och att lyssna på våra elever. Det är precis DET vi måste göra!

    Vi måste välja väg, menar Ross Todd.

    Ska vi våga följa våra elever framöver, eller ska vi stå vid sidan om, hopplöst lämnade åt vårt öde? Det är vad Ross frågar oss!

    Så enkelt problemet kan beskrivas egentligen – Med en enda fråga!

    Bara att välja väg nu då mina vänner:)

    Fredrik Ernerot, Ordf. i Skolbibliotek Väst och skolbibliotekarie i Kannebäcksskolans Mediatek i Tynnered

    Svara
    • Cecilia Bengtsson 13 november 2009, kl 22.52

      Tack för en bra kommentar till Stefans artikel. Jag håller med om att vi måste välja väg och att eleverna ska vara i fokus i framtidens skola. Jag tror att många skolbibliotek vet och har visioner om hur vi vill arbeta. En del förändringar går att göra utan så stora insatser t.ex. hur vi kommunicerar och lyssnar på eleverna. Datatatillgång, heltidstjänster och andra resurser för skolbibliotekarierna är svårare att påverka men om vi som skolbibliotek ännu mer börjar tala om vad vi tror på, vad vi står för och kan åstadkomma, ja då kanske processerna att förändra kan gå snabbare.

      Så för mig är det lätt att välja väg är men det känns svårt att åstadkomma vägen : )

      Cecilia Bengtsson, skolbibliotekssamordnare och skolbibliotekarie i Ekerö kommun

      Svara
  • Cecilia Bengtsson 15 november 2009, kl 16.38

    Jag vill tipsa om en intressant artikel om ett skolbibliotek på Cushings academy I USA som nästan enbart har digitalt material i skolbiblioteket. http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=120097876

    Saxade två kommentarer från artikeln:

    ”The library is trading its 20,000-volume collection for a database of millions of digital books. All students can read any of the books,
    either through the 68 Amazon Kindles cycling around campus or on the laptop that each of the school’s 450 students is provided.”

    Reportaget tar också upp hur förändringarna påverkat såväl skolbibliotekariernas som elevernas arbetssätt.

    ”Students learn differently, and some students will take to digital resources and information technology like a duck takes to water.

    And then there are other students who learn by turning the pages, by handling the materials.”

    En annan artikel som är inne på samma linje är David Loertscher som i School Library Journal, 11/1/2008 funderar över framtiden: School libraries need a revolution, not evolution http://www.schoollibraryjournal.com/article/CA6610496.html

    För egen del känns det som att det är långt kvar innan mina verksamheter går att jämföra med USAS.

    Svara
  • Stefan Pålsson 15 november 2009, kl 20.45

    Cushings Academy (http://www.cushing.org/) är ett intressant exempel! Det är en elitinriktad privatskola i Massachusetts, som siktar mot att hjälpa sina elever att utveckla de kompetenser de behöver för att kunna inta en ledande ställning i samhället när de är vuxna.

    Skolan arbetar målmedvetet för att utveckla en vetenskapligt grundad bas för sin undervisning. I det avseendet samarbetar de med James Martin 21st Century School i Oxford (http://www.21school.ox.ac.uk/), ett forskningsinstitut som brottas med några av vår tids viktigaste problemställningar inom olika områden. Till dessa hör frågan om hur utbildning och lärande ska bedrivas för att motsvara de villkor och förutsättningar som gäller idag.

    Än så länge är den här bibliotekssatsningen ett exklusivt undantag i den amerikanska skolvärlden, eftersom det fortfarande är rejält kostsamt att skifta från tryckt till digitalt material. Men så kommer det förstås inte att förbli. Förutsättningarna kommer att förändras helt när Google Books (http://books.google.com/) och liknande satsningar slår igenom på bred front.

    Satsningen pekar i en intressant riktning: för att kunna fungera som en ledare i morgondagens samhälle, anses det nödvändigt att utveckla helt andra kunskaper och förhållningssätt till lärande än de som förmedlas inom ett traditionellt skolsystem. Och detta gäller förstås för oss alla. Vi måste följa med i samhällsutvecklingen för att kunna hantera och dra nytta av den, både i arbetslivet, som medborgare och på fritiden.

    Svara
    • Cecilia Bengtsson 16 november 2009, kl 12.24

      Vad bra att du beskriver Cushings academys bakgrund och profil, det tog inte jag reda på : ) Men jag tror ju som du skriver att vi kommer få se mycket mera av denna utveckling snart! Med små och stora steg måste vi (skolor och skolbibliotek) bemöta framtiden.

      Svara
  • Hanna Johansson 16 november 2009, kl 23.30

    Intressant med artiklar om digitala resurser i skolbiblioteket! Läsplattor för e-böcker har ju funnits flera år i Sverige, men inte riktigt tagi t fart i bokbranchen på allvar, som jag förstår det. Kanske det inte tagits fram ngn modell som lyckats konkurrera ut den tryckta boken i läsbekvämlighet, eller så läser många via laptops/handdatorer eller mobiler… eller jag vet egentligen inte alls så mycket om detta…
    Men nu verkar det som bra läsplattor finns på marknaden. Hörde några språklärare berätta att användningen av läsplattor för läromedel är rätt utbredd i Spanien, tex… Lät som att läsplattor som kan lagra många e-läroböcker samtidigt är på framfart, vilket skulle innebära att eleverna inte behövde bära runt på några tryckta böcker…
    Kan det vara så att vi i svenska skolan, använder läsplattor relativt lite, i jämförelse med andra länder? Ngn som vet mer om detta?
    Hur som helst, om det nu blir allt vanligare med läsplattor som kan innehålla en elevs samtliga läromedel/böcker, kan det ju vara intressat att diskutera vad detta kan innebära för såväl skolan som skolbibliotekens del…

    Hanna Johansson
    Enskilda Gymnasiets Bibliotek

    Svara
  • Sture Eriksson 17 november 2009, kl 14.48

    Mycket av skoldebatten tycks styras av den miljöteoretiska tesen att vem som helst kan bli vad som helst. Varför inte utgå från att tesen är falsk – vilket ju forskningen bevisat-och i stället basera skolans struktur och funktion på data rörande individskillnader och utvecklingsskillnader. Eller är dessa fakta så ”farliga” att de måste förtigas?

    Svara
  • Isabelle Vernersson 17 november 2009, kl 15.46

    Mig veterligen fungerar Kindles teknik bara i USA? Men i Sverige har vi ju Sony Reader och andra alternativ än så länge.. Jag tror att informationssökning och -värdering handlar mer om ett sätt att tänka än vilka redskap man har till hands.

    Även om läsplattor rent tekniskt kan ersätta böcker, så innebär ju inte det att behovet av informationskompetens kommer att minska.. Det är väl inte så mycket konstigare än att elever köper böcker på annat håll, eller har ljud/böcker i sina iPhones. Sedan finns ju den ”trevliga” aspekten att Amazon visat sig kunna radera digitala böcker som någon just har köpt till sin Kindle: http://www.nytimes.com/2009/07/18/technology/companies/18amazon.html

    När du köper en vanlig bok, så äger du den utan att någon kan ta den ifrån dig. När du köper en e-bok till din Kindle, så kan Amazon i nuläget utan vidare radera boken från den (mot ersättning av det utlagda beloppet). Förhoppningsvis är detta bara en temporär dumhet som kommer att försvinna.

    Självfallet kommer nog läsplattan att nyttjas flitigast av studenter och elever som ju lägger större vikt på tillgänglighet och smidighet när det gäller större textmängder. Det behöver dock inte utesluta att de samtidigt använder sig av vanliga böcker som – till skillnad från läsplattan – går att läsa bredvid varandra, flera på en gång.

    Läsplattan tror jag kommer bli ett utmärkt komplement till, men inte fullkomlig ersättare för vanliga böcker. Och informationskompetensen och pedagogiken som vi kan erbjuda kommer det nog att finnas behov av även i framtiden.

    Här ett intressant inlägg om samma ämne i Bokhora: http://www.bokhora.se/blog/salong/debatt/2009/07/salong/debatt/2009/02/hur-kommer-framtidens-bokformat-se-u/

    Mvh

    Isabelle Vernersson, Bibliotekarie, SSHL:s bibliotek

    Svara
    • Lars Larsson 10 februari 2010, kl 12.27

      Isabelle, e-bok i skolan kanske får ett uppsving i och med iPad som släpptes nyligen av Apple? Jämförelse här: http://wpleo.wordpress.com/2010/01/28/ipad-vs-kindle-dx/

      Med iPad kan det bli möjligt för en elev att föra anteckningar, skicka och ta emot meddelanden, hyperlänka till andra faktasidor eller varför inte ringa upp sin kompis på Scype och läsa den tillsammans?

      Jag tror att problemet med e-bokläsare som Kindle är den analoga synen på en bok i digitalt format. Yngre användare vill använda boken som en del av sin virtuella gemenskap, inte som en fysisk produkt.

      När får vi se en e-bokläsare som är en Wiki? Det kommer garanterat, det är så unga vill arbeta med analoga medier. Är det inte klickbart är det intressant.

      Det är en mardröm för bibliotekarier att någon skulle klottra i en bok men oerhört praktiskt att göra i en digital bok och dela med sig till sina kompisar. Det kommer, men inte förrän vi släpper synen på en bok som något kostsamt från Amazon. Kanske Google Books i kombination med Google Wave kan fylla det behovet.

      Gamla lärare och framför allt analoga föräldrar från den gamla skolan måste inse att unga skapar sin egen verklighet med nya produkter.

      Skolungdomar ska inte hindras av äldres behov av kontroll över deras kunskapsutveckling. Då tvingas de tillbaka till att använda boken som en tryckt bok oavsett medium. Inplastat, trist och analogt.

      Lars Larsson, pedagogik och teknik
      http://stjarnkikarna.se/author/larslarsson/

      Svara
      • Lars Larsson 11 februari 2010, kl 09.48

        Hoppsan, ”Är det inte klickbart är det *inte* intressant” ska det vara.

        Lennart Guldbrandsson har skrivit boken ”Så fungerar Wikipedia” som ger en inblick i fenomenet med användare som vill redigera innehållet på webben (2.0).

        Svara