Integriteten hotad av pirater
Jag har under tiden jag gästbloggat här fått lära mig en hel massa saker. Jag har förstått att argumenten inte är så starka på min ”motståndarsida” och att det här ämnet är oerhört brännbart. Piratpartiet har visat färg i frågor som INTE rör internets integritet eller fildelning, men de röstades in i EU ändå – så för cirka 7% av de röstberättigade i landet är fildelning och internets integritet viktigare än till exempel sjukvården, gemensamt försvar i EU, EU:s utvidgning och allt annat som PP inte har någon åsikt om. Piratpartiet har trots allt haft alla chanser i världen att visa upp en ståndpunkt i många frågor men valt att inte ha någon åsikt. Men det kan vi lägga åt sidan just nu – de är inröstade och demokratin har talat. Rättivst och fair, inget snack om det – de har dessutom fått en massa människor som inte brukar rösta att faktiskt gå och göra det – ett litet slag för demokratin. Nej, vad jag vill skriva om i den här min sista blogg är att integritet på internet är en tvåvägs-vara. Man ger och man får. Jag upplever det som att de som pratar högst om nätets integritet sällan tvekar att hänga ut personer eller organisationer. Jag får det inte att gå ihop helt enkelt. I den verkliga världen, där faktiskt internet ingår, måste man ta ansvar för sina handlingar.
Ingen tvekan att hänga ut någon
Många på internet är snabba med att hänga ut personer eller organisationer som sagt. Jag har själv hängts ut och också min arbetsgivare som inte har något med min blogg att göra överhuvudtaget. Eftersom jag påpekat det för berörda personer utan att lyckas få dem att ta bort nidsidorna har jag för säkerhets skull kontaktat min hyresvärd, dagis, skolor i närheten där jag bor att de kanske blir uthängda på nätet på grund av att jag bloggar här. Man hänger gärna ut personer i min bransch – helst också organisationerna. Här är ett exempel på hur det kan se ut: - det är alltså egentligen inte ett motargument utan man väljer att måla på åsikter på en person som absolut inte har med de åsikterna att göra. Ren och skär förtalskampanj helt enkelt. Inför den här bloggen kontaktade jag en rikskänd artist som drabbats av det här sättet att ”argumentera” – men artisten i fråga avböjde att vara med och det respekterar jag naturligtvis. Men det säger en hel del om var vi står när det gäller integritet på internet – när det kommer till artister eller bolag/organisationer som jobbar för upphovsrätten kan vilka medel som helst användas. Det känns lite…ja vad ska man säga….1930 på något sätt….läskigt.
Antipiratbyrån
Sist men inte minst så kan jag inte skriva det här utan att nämna Antipiratbyrån och Henrik Pontén. Det han och alla runt omkring honom har fått utstå är obeskrivligt. Senast byttes hans förnamn ut mot ”Pirate” – visst, även jag kan fnissa åt tanken att göra det. Men att sedan skrida till verket och faktiskt genomföra hela grejjen tyder ju egentligen bara på att de personerna som gjorde det inte förstått begreppet integritet. Jag hittade en artikel i Aftonbladet som skriver om just samma sak. De listar också det som han, andra som jobbar med samma sak och Antipiratbyrån tidigare fått utstå:
– 2005 försökte någon bryta sig in på Antipiratbyråns kontor i Stockholm – genom att slå sig igenom en pansardörr.
– Vid samma tid som inbrottet 2005 fick en kvinnlig medarbetare på Antipiratbyrån blommor till sin egen begravning hemskickade.
– Efter domen i Pirate Bay-målet gjordes en falsk hemsida om att Henrik Pontén skulle ha dött i en olycka.
– Advokaten Monique Wadsted, som företrädde de amerikanska bolagen i Pirate Bay-rättegången, fick mejl där det stod att hon skulle elimineras.
– I samband med Henrik Ponténs medverkan i TV 4 nyligen ringde någon som utgav sig för att vara polis och ställde frågor om hans personskydd i hemmet
Jo, jag förstår att många tar avstånd från just den här typen av ”mafioso-påtryckningar”. Även Piratpartiet tar avstånd vilket känns bra – de är ju ändå Sveriges representanter i EU – det borde följa en del ansvar med i det uppdraget. Men så länge den här typen av argumentationer pågår kommer åtminstone inte jag ta snacket om integritet på allvar. Så länge hatargument dyker upp anonymt kommer jag inte heller ta det på allvar. Kan man inte stå för sin åsikt…ja, vad är då åsikten värd egentligen?


Kommentarer
Alltså, komigen. Nu har det ju skrivits spaltkilometrar om Piratpartiet och även många traditionalister har höjt ribbat och börjat problematisera och se komplexiteten i de här frågorna. Ska vi verkligen ha en diskussion på ”guilt-by-association”-nivå? Då får väl jag också gräva fram något åsiktspaket du prenumererar på, plocka fram de minsta bitarna, förvränga dem, och sedan servera dem med tillsammans med lite random hatbrott. Komigen nu – vi kan alla retorik 101 – din argumentation övertygar inte ens en mellanstadieelev.
Du väljer helt enkelt att blunda för att någon skickar blommor till en persons begravning – till personen som i allra högsta grad är levande?!?!?
Kom igen själv….det här HÄNDER!
Vad är det för integritet?
Dette var underholdende lesning for en stakkars nordmann.. Sverige burde være stolte over at man er i sentrum for revolusjonen som faktisk foregår. Denne revolusjonen tar heller ikke menneskeliv, men hander om hvordan vi forholder oss til innhold og kultur. Et veldig viktig tema. Det finnes alltid de som går over kanten for å støtte en sak, men man kan ikke avskrive saken på grunn av det. Det er en større omveltning på gang, og dette er bare uviktige detaljer, støy i bakgrunnen. Det er tross alt en revolusjon. Som Niclass så bra sa det.. det här HÄNDER!
Mycket trevligt att du inte tog till det fula knepet att påstå att ingen tar avstånd, men ändå kan du inte låta bli att göra kopplingen som om det ena hänger ihop med det andra, om jag fattar dig rätt? Anonyma hatargument kan ju helt krasst vara marknadsföring från ”andra sidan” — det finns några som inte är så nogräknade över vilka metoder man tar till för att skita ner folk. Som jag brukar säga — de som trakasserar någon gör det knappast för att hjälpa piratrörelsen och fejk är knappast ett nytt fenomen på det där internätet. ;)
I alla fulla fall, ska anonyma åsikter bestämma vilka slags ställningstaganden du gör, lär det bli lite svårt i längden att ta ställning till något öht, inbillar jag mig. Bättre att luta sig mot saklig information istället — men jag tror du håller med om det egentligen.
Hur saklig ska informationen vara? Tror du jag ljuger härovan? Han inte Henrik Ponten fått sitt namn ändrat? Har ingen skrivit om min arbetsgivare? Är inte Lars Nylin smutskastad……varför blundar du?
På vilket sätt har att skriva negativt om ett företag något som helst att göra med integritet? Tror du att förtal är något som gäller företag?
Ja, om anledningen är att komma åt mig. Vilket det i det här fallet var.
Återigen: Jag bloggar här som privatperson. Var jag jobbar, bor eller har för övriga preferenser har inget med saken att göra. Det är rena Stasi metoderna att argumentera på det sättet.
Det roliga är att det är de som skriker högst om integritet på nätet som beter sig så!
Tjena igen Emma!
Jag måste läst ditt inlägg med jäkligt trötta ögon…sorry för mitt sura svar!!
Men helt seriöst – att någon skulle låtsas vara ”Pirat” och smutskasta sina egna för att på det sättet svartmåla Piraterna är lite väl långsökt och finnns förmodligen bara på film….
Nej – här håller jag med helt – anonyma kommentarer eller smutskastning från anonyma avsändare kan man inte ta på allvar.
Men det är å andra sidan som en av de som valde att hänga ut min arbetsgivare skrev:
”Att ta bort något från nätet är som att ösa ur en ocean med vattenglas” – och texten sitter där än….han har inte tagit bort den! Var är integriteten där tycker du?
För info så bloggar jag som privatperson – inte för ett företag.
Även personer i Piratpartiet har fått hot efter TV-framträdanden. Lika lite som hot av olika slag skall accepteras, ja lika lite kan man avfärda ett argument med att det finns andra personer (som du säger tar PP avstånd) som inte är konsekventa.
Jag tror även att vi kan vara överens om att någon som VERKLIGEN står för integritet inte skickar anonyma hot. Att bemöta deras argument med att även andra framför dem är inte ok. Det vore som om PP började leta upp förbrytare som stod för stärkt upphovsrätt och började använda det som argument!
Om du läser texten en gång till….sakta….så ser du att jag tar upp att Piratpartiet tar avstånd.
Jag tro du misstolkar hur ordet integritet betyder och hur den används. Integritet betyder ”Individens rätt att bli lämnad ifred”, med undantag för offentliga sammanhang. Genom att agera som en offentlig person, vilket är en juridisk term i Sverige, så avsäger man sig en stor del av det integritetskydd som en individ kan begära. Henrik Pontén nämns på nätet som representant för Antipiratbyrån, liksom Fredrik Reinfeldt som representant för regeringen. Jag tro inget politiskt parti idag har begärt ett ökat skydd för offentliga personer när det gäller integritet.
När det gäller angrep mot Antipiratbyrån, så kommer dom tyvärr nog fortsätta i den tack Antipiratbyrån själva gör brottsliga angrepp mot fildelnings system. Våld leder tyvärr till mer våld, vilket är varför vi behöver mer politiker som hantera dessa frågor så att våldet kan stoppas på båda sidorna samtidigt.
Gör Antipiratbyrån brottsliga angrepp på fildelningssystem?
Visst våld leder till mer våld, ytterligare 15 poliser är idag avdelade för att jaga fildelare. Om inget har sagt det förut kan jag breaka nyheten, det är olagligt att fildela…
En liten lista (ej i tidsordning):
Betalat en infiltratör för att för olovligt tillgång till datasystem (dataintrång), samt plantering av bevis (falsk bevisbörda). :
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_406341.svd
Olovligt tillgång (dataintrång) till lösenordsskyddad datasystem:
http://www.idg.se/2.1085/1.222627/antipiratbyran-begick-dataintrang
Olovligt övervakning (personuppgiftslagen) (Datainspektionen ansåg Antipiratbyråns metoder vara godtagbara för att förhindra och agera mot brottslig verksamhet och fallet kom aldrig till domstol):
http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22577&a=403733&queryArt549588=V%C5REN&sortOrder549588=0&doneSearch=true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=11
Hotbrev (trakasserier, felaktigt betende gällande juridiska råd från advokat):
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/antipiratbyrans-mejl-till-svenska-torrentsajter-1.851776
Agerat som polis och hanterat bevis som part i målet:
http://www.idg.se/2.1085/1.136173
En relaterad attack, men ej av antipiratbyrån (dock, gjorda av dess sammarbetspartners) (grovt dataintrång):
http://www.dn.se/ekonomi/pirate-bay-till-attack-mot-skiv-och-filmbranschen-1.591571
Jag skulle nog kunna hitta fler fall, men listan börjar redan bli lång. Nu med 15 mer poliser som inte reder ut något annat än fildelnings brott så kommer kanske antipiratbyrån slutar att leka polis, men jag sörjer för Sverige att våldsbrottsenheten hos polisen nu har 15 poliser mindre än vad dom starkt behöver. Våldtäcker, mord och misshandel borde vara viktigare att utreda än att jaga den 5 barnsfamlijen som råkade tanka ner en film.
Tjena
JAg har gått igenom länkarna och hittar egentligen inget som är så grovt som du påstår! Det är länkar till artiklar i tidningar, många oemotsagda av Antipiratbyrån. Kan inte ta det på allvar – vad jag däremot förstår är att det naturligtvis känns som ett övergrepp om någon tar sig in i ditt nätverk och SER vad du gör…speciellt om du har 23000 eller mer nedladdade låtar som du inte betalt för…eller 300 filmer!
…om de inte sysslat med illegalg fildelning hade AP inte brytt sig för fem öre om dem….
Jag kan nämna tusentals artister och filmmakare som fått sin integritet trampad på av fildelare…..i 10 år…
Det är schysst argumentering du kör, med samma tankesätt så kan man ju slå ner svartfötter utanför Lagenas lokaler, bara för att de bryter en blokad. Det är ju tur att det inte händer alltför ofta, tydligen har folk som verkligen behöver skydda sin inkomst större integritet än vad du förespråkar.
Ursäkta, men jag förstår inte vad du menar!?!?! Diskuterar vi samma sak här?
Måste instämma med Mr Profit, hur har du kunnat missa att det handlar om så mycket mer än fildelning och integritet?
Hur tror DU att samhället kommer se ut och fungera om 10 år ifall vi inte reagerar mot övervakningssamhället och uppluckringen av medborgarrätten och demokratiska grundpelare som budbärarskydd och brevhemligheten? Hur tror du att samhället kommer fungera om 5 år om man fortsätter prioritera privata intresseorganisationers vinster framför grundlagsskyddade samhällsfunktioner?
Hur tror du att demokratin ska kunna fungera när all kommunikation gått över till digitalform, och det som prioriterats är storföretagens vinstintressen istället för medborgarnas rätt till kommunikation?
Visa mig ett fall där medborgarens rätt till kommunikation är åsidosatta. Var?!?!?
Hur tror du att samhället kommer se ut om Upphovsrätten skjuts i sank? Immateriellrätten är viktig – men det är inte många som förstår det….det är otroligt viktigt i till exempel integritets frågor eller yttrandefrihetsfrågor….den blir dessutom bara viktigare ju mer som digitaliseras.
Eller tvärtom, i och med att det är så jävla billigt att producera saker så behövs inte upphovsrätten längre.
70 år är den här artikeln skyddad i, under dessa år får vi inte göra ett skit med denna text. Jag får inte skicka den vidare till en kompis via mail för då skulle du, eller Bonnier, kunna IPRED:a skiten ur mig.
Mmmm….du låter insatt!
Anonym och insatt…
…så att så länge rötägg förgriper sig på diverse antipirater, tänker inte du ta frågan om integritet på internet på allvar?
Smooth…
Jag kan ge Dig en till:
”Så länge folk plockar championer i skogen, tänker inte jag ta frågan om arbetsrätt på allvar.”
MVH
Absolut – integriteten på nätet är PRECIS det jag snackar om . Ingen ska få sprida missvisande information om person eller företag. Det görs i STOR utsträckning idag.
Det känns bara som om att om man jobbar på ett musikföretag eller jobbar med upphovsrätt som sådan och INTE håller med diverse pirater är man lovligt villebråd – och det kan skrivas vad som helst….
Ingen ska få sprida missvisande information om företag?
Låter ju trevligt, jag kan lägga till några på samma tema:
Ingen ska få sprida missvisande information om Kremlin
Ingen ska få sprida missvisande information om Mao
Kanske kan vi inrätta en myndighet där Niclass och gode vännen Kim Jong Il kan se till att vi behåller vår integritet?
Nu blir jag jämförd med Kim Jong Ill också….härligt…eller kanske inte.
Du menar alltså att man SKA sprida missvisande information om företag eller personer. Man kan ljuga på friskt helt enkelt – helst anonymt förstås så att den som sprider missvisande information går helt fri.
Trevligt hörru…”Magnus”
Ska du avgöra vilken information som får spridas då?
Nej, det hoppas jag verkligen inte! Jag tycker vare sig att någon ska kollas eller censureras – men orsak ger som vanligt verkan.
Men kan du förklara vad för frihet och yttrandefrihet det är att trakassera någon på dennes blogg så illa att de slutar att skriva. (Gynning, Birro m.fl) Det blir en slags pöbelns makt på nätet som jag inte gillar – klottret på offentliga toaletter som är anonymt har flyttat till internet.
Jag är alltså inte ett dugg lik Kim Jong Ill, försvarar inte Kreml eller Mao….kan du förklara vad du fått det ifrån?
I vilka länder hittar man regler om att man inte får sprida missvisande information?
Ja du Magnus, i de flesta industriella länder, den så kallade västvärlden är missvisande information eller i dagligt tal – förtal – åtalbart.
Något mer du ville veta?
Ni kan jag inte alla länders lagstiftning och det kan säkert inte du heller, men det är egentligen irrellevant eftersom diskussionen handlar om hur folk uppför sig på internet egentligen. Jag tror inte heller du vill bli uthängd på nätet likt Lars Nylin bara för att du gör ditt jobb.
Min hela ide runt det här är att ”toalettkommentarerna” som är anonyma och ofta JÄVLIGT HÖGLJUDDA inte bidrar med någonting utan är helt i syfte att svartmåla.
Jag upprepar frågan som du inte svarade på. Var får du ifrån att jag är lik Kim Jong Ill? Att jag försvarar Kreml eller Mao?
Att sprida information, missvisande eller inte, om företag är åtminstone inte olagligt i Sverige, detta på grund av vad vi i dagligt tal kallar demokrati.
Du är ju uppenbarligen emot yttrandefrihet, eller hur?
Magnus, släpp det här. Jag är inte emot demokrati eller yttrendefrihet. Jag vet att du verkligen försöker klistra på mig någon typ av ”antidemokratisk” stämpel.
Sorry, jag gillar yttrandefrihet och demokrati – vad du än säger.
Jag gillar däremot inte att bli kallad för diverse olika antidemokratiska namn. Inte heller tycker jag att missvisande information (förtal) är något att försvara, som du verkar vilja göra.
Jag upprepar frågan jag tidigare ställt:
Var får du ifrån att jag är lik Kim Jong Ill? Att jag försvarar Kreml eller Mao?
Att ge sig på privatpersoner med hatbrev och liknande är naturligtvis förkastligt, men att företag och organisationer utsätts för smutskastning får dom nog finna sig i. Att företrädare för organisationer/företag blir utsatta för skarp men öppen kritik kan jag inte se något fel i. Om man företräder en åsikt som någon annan anser felaktig, ska den då inte få utsättas för kritik, eller hur menar du? Nylin har ju faktiskt förespråkat korporativism i den citerade artilkeln, och Ifpi har ett förflutet som är otäckt, men vill nog gärna glömma det. Själv röstade jag PP, är 63 år gammal och bor i ett land där jag, om jag så skulle önska, kan fildela hur mycket jag vill. Det är alltså andra orsaker att jag röstade PP.
OM du läser artikeln igen så ser du att det är ett citat av vad Jenner sa. Dessutom misstänker jag att det är sagt i ett sammanhang som knappast kan kallas för korporativistiskt. Nylin förespråkar INTE korporativism!! Det är just det här jag menar. Herregud!
Grattis att du fick poströsta från det där andra landet där du bor.
Ja, precis! Så länge det finns nån som trakasserar eller hänger ut på detta oacceptabla sätt så måste vi minsann arbeta för mer massavlyssning, mer datalagring, mindre rättssäkerhet och så vidare. Rätt åt dem, eller hur?
Eller… hur tänkte du nu? På vilket sätt blir FRA, IPRED och datalagringen ett mindre problem för att det finns knäppskallar här i världen?
Jag tror knappast att den låga nivån som de flesta som hänger ut mig eller andra når lagstiftarna. FRA, IPRED handlar om helt andra saker.
Personligen gillar jag inte FRA alls – men IPRED är något som gör människor med kreativa jobb gladare….jippie…
Man kan ju jämföra med vad TPB utsatts för:
http://blog.brokep.com/2008/01/21/punching-bags/
Jag tycker inte att man ska ursäkta några övertramp, men att tillskriva dem en politisk rörelse när det inte finns några kopplingar – det verkar långsökt. Jag instämmer i Mikael Nilssons fråga.
Vaddå – de har ju sysslat med brottslig verksamhet. De åkte ju dit i rättegången (fängelse…………länge-länge) – även om de just då inte hade gjort det (Din artikel är från början av 2008…..ettåetthalvår sedan). Polisen bad dessutom om ursäkt – om du läser längre ner!
VEM har tillskrivit övertrampen en politisk rörelse? Inte jag…såvida inte fildelning är en politisk rörelse eller att lägga ut nidsidor på nätet är det?!
Tycker du är ohederlig som med flit blandar ihop vad en del idioter gör på nätet och Piratpartiet. Du försöker få det att framstå så att om man gillar PP så är tycker man det är OK med övertramp på nätet. Säkerligen finns det en del som röstade på PP bland dessa dårar men dom finns i alla läger tyvärr.
Jag blev piratpartist förra sommaren när jag förstod att staten skulle få laglig rätt att läsa min privata e-post via FRA. Det tycker jag är väldigt fel. Vad tycker du?
Tjenare Conny!
Nejdå, jag försöker inte blanda ihop korten på något sätt. Ser det ut så så har jag formulerat mig illa.
Men säg emot nu om jag har fel.
Jag misstänker att av alla de som hängt ut personer och organisationer på nätet till större delen gillar Piratpartiet! Jag tror inte att en Moderat eller Socialdemokrat som klart är emot fildelning håller på på det här sättet. Visst, det har INGET med Piratpartiet att göra och även S och M har många konstiga anhängare – men kopplingen är ju ganska nära.
Fast min blogg härovan handlar inte om Piratpartiet – den handlar om integritet på nätet.
En sak till.
Du skriver: ”Jag upplever det som att de som pratar högst om nätets integritet sällan tvekar att hänga ut personer eller organisationer”
Eftersom du skriver detta i samma stycke som du beskriver partiet antar jag att det syftar på Piratpartiet?! Har du några exempel på detta?
Tjena Conny!
Jag vill inte heller att någon ska läsa mina eller dina email – det har jag aldrig påstått!
Men den här tanken om att bara för att det är på internet så gäller inga andra lagar är ju befängd. Samma regelsystem som i verkliga livet gäller så klart på nätet också. Det gäller stöld, intrång, integritetskränkande, brott mot upphovsrätten, ärekränkning och allt vad det kan vara….
Absolut.
Men nu är det tvärtom i många fall och utvecklingen går åt fel håll med raketfart.
Skulle vi t.ex. acceptera ett register där information om alla vanliga brev lagrades? Vem som har skickat till vem och när? Vilket liv det skulle bli om det föreslogs – men på nätet är det OK!? Skulle vi acceptera att staten har rätt att läsa våra vanliga brev (som FRA nu har rätt att göra med e-post)?
Eller kanske ett register som lagrade vilka affärer vi besökte senast vi var i stan? Skulle bli upplopp om det föreslogs – men på nätet ska detta lagras (vilka nätbutiker vi besökt) i och med teledatalagrings direktivet.
Det är FEL tycker jag.
Hmmm….FRA är en sak. Jag tror vi är överrens om den.
Registrering av aktiviteter är läskigt nära registrering av åsikter. Men jag tror man är illa ute om man drar den paralellen till fildelningsjägare.
Det ÄR ett brott att fildela, det har nog ingen något tvivel om efter den här vårens olika rättegångar och annat. Skulle inte du vilja att någon jagade brottslingar i verkliga livet?
Sen – rätta mig om jag har fel – sparar inte Google sökningar man gör?
Absolut ska brottslingar jagas av polisen (inte privata företag) – och fildelning är ett brott. Men det är oerhört viktigt med proportionalitet och fördelning av resurser. Här tycker jag man är helt fel ute. T.ex. nu när 15 poliser flyttas till fildelarjakt samtidigt som polisen (enligt egen utsaga) har resurser att utreda våldsbrott, barnporr och kidnappade barn etc etc.
Du hävdade att samma regler ska gälla på nätet som på riktigt. Tycker inte du svarade på mina frågor om detta egentligen. Jag tolkar ditt svar som att du tycker det är OK att registrera vad vi gör på nätet (så länge det inte är åsikter)? Bör det inte då vara OK att göra motsvarande registrering i verkligheten? Butiksägare kanske ska få upprätta ett nationellt register över misstänkta snattare t.ex (med undantag för PUL)?
”…INTE har resurser” ska det förstås vara i mitt inlägg ovan.
Jahaja…om proportionerna är 2 miljoner fildelare mot 2 poliser….att man sen drygar ut med 15 man till är ju en fis i rymden. MEN – det är inget stort brott, även om det defacto ÄR ett brott.
(Vill inte raljera, men du lyckas att både säga att du inte vill ha privata företag som jagar ”tjuvar” och att ytterligare poliser är tveksamt…hur ska det stävjas?)
Finns det inte såna register, tror du att en lokal nasare tvekar att porta en snattare som de vet kommer snatta? Jag tror det – de har säkerligen bilder också på personer som portas. Det funkar inte som svar, jag vet, men det är ju faktiskt så det ser ut. Likaså gäller ju huligan lagen. De som bråkar portas, utan att de egentligen gjort något just den här gången. Är det rätt – eller ska vi fortsätta släppa in personer som helt uppenbart är ute efter bråk. Det är en smal balansgång det här, jag är helt med dig där.
Ytterligare en sak:
I verkligheten får jag dela med mig av min musik och t.ex. göra en kopia på min musik till mina vänner men på internet får jag det inte.
Jo det får du….skicka en låt på mail till mig så är det inga problem. En till en kopia är det ingen som bryr sig om….däremot fildelning där man gör verket tillgängligt för miljoner människor är något helt annat.
Haha jag ångrade att jag skrev detta tillägg eftersom jag misstänkte att du skulle svara på det (som var lättare att bemöta) och skippa att svara på mitt förra inlägg… ;)
Vad och hur man får kopiera för privat bruk är i bästa fall att betrakta som en gråzon. Får man kopiera saker med kopieringsskydd t.ex?. Får jag sätta upp en maillista och dela mina musikfiler med alla som jag betraktar som mina vänner oavsett antal?
Men skippa detta och svara hellre på min andra postning…
He he…det var inte avsiktligt jag inte svarade….gör det nu…
Hej igen Conny!
Jo – läste igen och såg att du skrev ”min musik” – menar du då musik du själv är upphovsman till? Då gör du som du vill med den. Se Advance Patrol till exempel som lade ut plattan på TPB själva, det finns det inget förbud emot.
Grejjen är att upphovsmannen – som jobbat och jobbar med musiken har rätt till sitt eget verk.
Om du med ”min musik” menar att du köpt skivan eller låten digitalt så är det en annan sak. Men att göra ”blandband” eller skicka en låt till en kompis är inte samma sak som att göra det tillgängligt för en miljonpublik.
Det verkar blivit mode att upphovsrättsivrare beklagar sig över alla ”trakasserier” de är utsatta för – Pontén beklagade sig i en artikel hos ”PC för Alla” (http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.234840/pontén-har-fatt-nog-av-piraternas-haxjakt) och nu stackars Niclass Björlund – som har gästbloggat här och kommit med dom mest rabiata påståenden som han inte hade stöd för i verkligheten medelst oberoende studier – rapporter eller forskning (och han har mage att säga: ”Jag har förstått att argumenten inte är så starka på min “motståndarsida” ”) –
Allt Niclass Björlund kunde åstadkomma var ”statistik” från någon lobbyorganisation för att bevisa hans tes att den sk illegala fildelningen skadar upphovsmän – Vilket det – enligt forskningen inte gör – men lyssnar Niclass Björlund på det örat? – INTE!!! – Han bara kör sitt trista budskap om och om igen.
Nu beklagar han sig över allahanda trakasserier han är utsatt för och förstår inte att folk blir upprörda över hans beskyllningar och andra lögner han sprider – Hör man t ex PPs Falkvinge eller Engström klaga? – INTE!! – eller killarna bakom the TPB? – INTE!!
Det är bara synd om upphovsrättsivrare – vår tids ”sanningssägare” – Har någon förresten sett BEVIS för alla dessa oerhörda takasserier i form av en pågående polisutredning till exempel? – INTE!
Är det några som använder sig av ”maffioso” metoder så är det väl Niclass Björlunds uppdragsgivare – dvs dom amerikanska lobbyorganisationer APB och Ifpi – som med enorma ekonomiska resurser – mäktiga politiska bundsförvanter i USA och med mer eller mindre lagliga metoder har pressat våra politiker att kriminalisera och jaga 1/4 del av Sveriges läs- och skrivkunniga befolkning. – Snacka om trakasserier!! –
Tyvärr inser inte Niclass Björlund hur sjukt det är att han hellre försvarar dessa främmande organisationernas intressen än att han bryr sig om grannen – arbetskompisen – vännen eller släkt som fildelar – för med över 2 miljoner fildelare i Sverige – känner vi alla åtminstone EN fildelare i närmaste krets och det är därför majoriteten av svenskarna sympatiserar med dem som fildelar än med den massiva propaganda lobbyorganisationerna och deras hantlangare som Niclass Björlund utsätter dem för.
Nej – jag ger inte mycket för Niclass Björlund förvirrade resonemang – så han bäddar får han ligga – och notoriska lögnare förtjänar inte bättre!
Hej Donsan!
Rabiat…ja just det ordet kom jag också att tänka på nyss….
Du har hört talas om att någon bytte namn på Henrik Ponten va? Hur går det ihop med integritet? Förklara det för mig!
Att de jagas beror ENBART på att de bryter mot upphovsrättslagen. Som (jag tror jag skrivit det här tusen gånger nu…) är inskriven i FN stadgarna, Genevekonventionen, EUs’ grundlag….för att inte tala om svensk lagstiftning. Lagar är till för att följas, oavsett hur många läskunniga som bryter mot den.
Jag försvarar – tusen gånger av tusen – musiker och låtskrivares rätt till sitt eget verk och till ersättning för sitt jobb. Jag känner många många fildelare tro mig, och på samma sätt som fildelning är ett lättare brott blundar jag för det som man gör för hembränning eller att köra för fort. Men är det rätt? Är det så vi ska ha det?
Förvirrade resonemang….hmm…det kom jag också att tänka på nu…konstigt….
Niclass Björlund – Hallo – på vilket sätt har Ponténs integritet skadats – Har någon spionerat på hand göranden och låtanden – gjort dataintrång i hans PC? – Sluta nu med dina dumma påståenden – Hela namnbytet var ett pojkstreck och det säger mer om myndigheternas slappa regler än om ”piraternas” trakasserier eller integritetskränkning
”Att de jagas beror ENBART på att de bryter mot upphovsrättslagen”
Och på vems uppdrag skärpte T. Bodström upphovsrätten år 2005 så att nedladdning av upphovsrättsskyddat material blev olagligt? – Kan Niclass Björlund uppge en enda signifikant händelse det året som kunde ha föranlett Bodströms skärpning annat än lobbyorganisationernas påtryckningar?
Lagar – och speciellt brottslagar skall stiftas dels enligt den allmänna rättsuppfattningen och inte enligt lobbyorganisationernas ekonomiska intressen – och dels bygga på solida fakta och studier – Typisk för Bodströms skärpning och IPRED var den TOTALA frånvaron av dessa – eller kanske kan Niclass visa att jag har fel?
Självklart försvarar Niclass Björlund ”tusen gånger av tusen – musiker och låtskrivares rätt till sitt eget verk och till ersättning för sitt jobb” – han bryr ju sig inte om FAKTA och forskning – eftersom han är endast en simpel hantlangare till dessa amerikanska musikbolag och deras lobbyorganisationer – Niclass Björlund är som det fanatiska prästerskapet under medeltiden som hävdade att världen var platt och som var villiga till extrema åtgärder för att straffa alla som hade motsatt uppfattning
He he….ursäkta att jag fnissar Donsan (eftersom du är anonym så tar jag inte dina kommentarer på allvar, men de är……”intressanta”…)
Du påstår alltså att det är värre om någon fildelare får sin dator genomgången efter olagliga filer än om någon byter namn på en person mot den personens vilja?!? Är det så du menar?
Jag kaninte svar för Thomas Bodström – men ponera att 2 miljoner människor begår ett brott mot en lag. Man ser att lagen inte är heltäckande för de drabbade – om man då som Justitieminister inte agerar så gör man ju faktiskt ett tjänstefel. Han skärpte lagen!
Den allmänna rättsuppfattningen säger nog att upphovsrätten ska skyddas. Annars hade väl Piratpartiet fått mer än 7% av rösterna? 93% tyckte faktiskt att det inte var det viktigaste att ta ställning till i EU valet (som var den senaste temperaturmätningen)
Sååååå….nu går jag amerikanska musikbolag och deras lobbyorganisationers ärenden? Härligt, jag borde få bra betalt då hörrö….
Förresten, vad heter du Donsan? Du är så anonym att jag inte tror på vad du skriver….står du inte för vad du menar? Jag står för mina åsikter!
Niclass Björlund – Jag bara undrade hur du kunnat få det till ”integritetskränkande”? – Du vet väl – hoppas jag – vad ordet betyder? – På vilket sätt är Ponténs namnbyte integritetskränkande?
Niclass Björlund kan ponera hur mycket han vill – men kan han berätta för mig hur en aktivitet – som INGEN har kunnat bringa i samband – medelst oberoende studier eller forskningsrapporter – med några som helst skadliga effkter på vare sig samhället – dom berörda branscher eller upphovsmän kan betraktas som ett brott? – Ja – t om ett brott av en sådan art att man har ansett detnödvändig att instfta en lag som ger PRIVATA och mestandels AMERIKANSKA särintressen befogenheter att spionera på – hota och utpressa SVENSKA medborgare? – Inser inte Niclass Björlund HUR SJUKT det är? – Nej – antagligen inte
Jag vet inte om Niclass är en BETALT hantlangare eller om han verkligen gör det av övertygelse – det spelar ingen roll – RESULTATET är detsamma – han är ett språkrör för lobbyorganisationernas PROPAGANDA och lika lite som de har Niclass Björlund några solida rapporter eller studier att anföra som kan backa upp alla hans LÖGNER
Resonemanget att PP skulle ha fått mer än 7% om allmänheten hade sympatiserat med piraterna är löjligt – Att PP överhuvudtaget fick så mycket som 7% av rösterna var en SENSATION – Dessutom – ordet sympatier betyder inte att allmänheten anser att det är en av de viktigare frågor – men att de helt klart anser att den nuvarande upphovsrätten och IPRED är fel.
Och vad ”Förresten, vad heter du Donsan? Du är så anonym att jag inte tror på vad du skriver” anbelanger – det är en klar kränkning av min INTEGRITET – hahaha – Är det inte SAKFRÅGAN som är det viktigaste?
Om ”musiker och låtskrivare”
Det VÄRSTA med Niclass Björlunds lögner är att han låtsas förespråka ´”musikers or låtskrivarnas” intressen och som ENDA bevis att de står bakom honom är ett ynka upprop av några TIOTAL medlöpare som enligt honom företräder ALLA musiker och lårskrivare i Sverige
A. Faktum är att det inte är majoriteten av ”musiker och låtskrivare” som har krävt en strängare upphovsrätt år 2005 utan lobbyorganisationerna
B. Faktum är att det inte ärr majoriteten av ”musiker och låtskrivare” som har krävt tillslaget mot TPB utan lobbyorganisationerna med välvilligt hjälp av hot och påtryckningar från USA
C. Faktum är att det inte ärr majoriteten av ”musiker och låtskrivare” som har krävt införandet av IPRED utan lobbyorganisationerna
D. Faktum är att det inte ärr majoriteten av ”musiker och låtskrivare” som har protesterat under organiserade former mot den sk illegala fildelningen – utan lobbyorganisationerna
E. Faktum är att majoriteten av ”musiker och låtskrivare” har LITE att tjäna på skärpt upphovsrätt – utan det är den AMERIKANSKA musikindustrin som ÄGER 80% av artisternas rättigheter i VÄRLDEN som gör – Det är dessa som STÄNDIG arbetar för ännu starkare upphovsrätt – inte bara i Sverige utan i alla civiliserade länder – DE är Niclass verkliga uppdragsgivare – I själva verket skiter Niclass i 2 MILJONER av hans egna landsmän och kysser han röven på dessa främmande organisationer för hans egna dunkla skäl
F. Faktum är att att Niclass Björlund inte kan visa upp EN ENDA ”musiker och låtskrivare” som – TROTS 10 ÅR av illegal fildelning BEVISLIGEN har lidit ekonomisk skada pga den
Hela Niclass Björlunds argumentation bygger på LÖGNER och spekulativa teorier utan stöd i verkligheten – därav mitt påstående att Niclass är ”förvirrad” och en osaklig debattör!
Donsan…andas ut nu….
För er som inte förstått varför upphovsrätten är delaktig i att hålla det fria ordet fritt:
http://www.resume.se/nyheter/2009/06/16/filmen-som-far-dole-att-ga/index.xml
…Dole kan alltså in göra intrång i filmen, de kan inte göra en snarlik kopia för att förvirra m.m…….
För att hårddra det ännu mer. Om ekonomin att göra den här filmen inte fanns skulle den inte vara här.Nu är den finansierad av Public Service kanalar i Europa som har ekonomin ändå – men tänk om det fanns också privata finansiärer – eller ”Gud förbjude” det gick att få ekonomi i en sån här film – var skulle demokratin vara då?
Tror knappast en sån här film skapas genom fildelning…
Niclass Björlunds tystnad på min senaste kommentar är talande – Nu försöker han med ett annat grepp som på nytt visar hur kaotiska hans tankar är – Här ovan jämför han tillblivelsen av en filmdokumentär med illegal fildelning – Hur dessa två händelser berör varandra och hur upphovsrätten kan ”hålla det fria ordet fritt” förklaras inte på något vettigt sätt
Dessutom har – så vid jag vet – inga organiserade pirater någonsin förespråkat att upphovsrätten avvecklas helt – Vi vill:
a) Avveckla FRA och IPRED
b) Stärka individens grundlagsenliga rättigheter
c) Reformera upphovsrätten – t ex förkorta skyddstiden – För närvarande är skyddstiden för en värdelös låt från t ex BWO – upphovsmannens LIVSTID + 70 ÅR – dvs om Niclass skulle köpa en CD av BWO idag – skulle hans barn – ja kanske även hans barnbarn inte FRITT kunna förfoga över låtarna på CDn i fall de ärver Niclass skivsamling vid hans död – Inser inte Niclass HUR SJUKT det är?
Upphovsrätten bör också TILLÅTA att privatpersoner FRITT (dvs utan kommersiella vinstintressen) delar filer de själva förfogar över med varandra – Instiftarna till upphovsrätten avsåg aldrig att den skulle MISSBRUKAS till att kriminalisera och jaga 1/4 del av ett lands läs- och skrivkunniga befolkning och de hade heller inga intentioner att den skulle användas till som skäl at införa allehanda övervaknings- och integritetskränkande lagar – Upphovsrättens huvudsakliga inriktning bör vara att skydda upphovsmannen från att andra TJÄNAR PENGAR på hans verk utan hans tillåtelse
Donsan – bara för att det är du (vem du nu är) så ska jag förklara det för dig.
Att göra en kritisk film kräver oberoende finansiering. Film kostar pengar…men det förstår du kanske? Måste jag förklara en filmbudget?
Dole filmen hade aldrig kommit till om de hade behövt pengar från låt säga Pepsi eller Dole själva. Hur finansiera film om INTE Public Service gör det? Jo genom lån och en förhoppning om ekonomi i slutändan. Genom att förstöra ekonomin för fria konstskapare förstör man också det fria ordet. Att fildela och snylta skapar bara spridning….inget nytt!
Nej jag vet att argumentationen har svängt…men så lät det inte för ett år sedan!!! Då skulle upphovsrätten BORT!!!
Som svar på C härovan ser jag inget ordentligt argument på varför skyddstiden ska förkortas – mer än att du inte gillar BWO, det ser jag knappast som argument.
Jag citerar:
”Upphovsrättens huvudsakliga inriktning bör vara att skydda upphovsmannen från att andra TJÄNAR PENGAR på hans verk utan hans tillåtelse”
Bredbandsleverantörer, TPB och många andra tjänar pengar på musiken genom illegal fildelning. Varför ska inte upphovsmännen betalas av dem – alla andra betalar ju när de använder musiken!!!
(För att du inte ska snubbla argumentationen i nästa inlägg förtydligar jag)
Bredbandsleverantörer tjänar pengar på fildelning genom att många tar ett större abonnemang för att just fildela. Det som strömmar i deras nät kräver feta uppkopplingar – Bahnhofs VD sa senaste gången jag mötte honom att det ”var hemligt” hur mycket av trafiken i deras nät som är fildelning. På frågan varför det var hemligt svarade han att det bara är det….jag gissar att 90% av deras (numera dolda) trafik är fildelning. En bra affär må jag säga…någon annan bekostar att trafiken är hög……de cashar in. Inte en krona till musikerna…..(contentleverantörerna)
TPB – ja, deras annonser är inte gratis. Det kan jag lova dig….de skattar dessutom inte i landet och stoltserar med 0 kr i inkomst. Trots det har de råd med advokater som Peter Althin….jag får inte ihop finansieringen….
Återigen en förvirrad argumentation – Bredbandsoperatörerna likaväl som The Pirate Bay eller Google säljer en tjänst – De fildelar överhuvudtaget inte – de tjänar heller inga pengar på artistens verk genom försäljning och utan hans tillåtelse – Tjänsten de säljer kan användas till både LEGAL såväll som illegal fildelning – och precis som andra Internettjänster lägger inte företagen sig i HUR tjänsten används av deras kunder – Det är KUNDENS ansvar – Jag hoppas att DET inte är för svårt för Niclass att fatta?
”Som svar på C härovan ser jag inget ordentligt argument på varför skyddstiden ska förkortas – mer än att du inte gillar BWO, det ser jag knappast som argument.”
Ja – vad skall man säga? – Niclass försvarar en skyddstid på upphovsmannens livstid+70 år för en värdelös BWO-låt – att jämföra med ett patent på en ny cancermedicin som har en skyddstid på max 20 år utan att inse hur SJUKT det är – Hur kan man överhuvudtaget föra en vettig debatt med människor som Niclass? – De verkar ju leva på en helt annan planet där synen på individens demokratiska rättigheter – proportionalitet och rättvisa helt AVVIKER från vad som är gängse här?
När det gäller filmen – OM filmen ovan har ett kommersiellt värde – dvs att det finns tillräckligt med folk som är interesserade att gå och se den – kommer den att bli framgångsrik rent kommersiellt TROTS den illegala fildelningen – Fortfarande har Niclass den FELAKTIGA uppfattningen att filmskaparna då skulle förlora pengar – VERKLIGHETEN visar att det istället finns ett POSITIVT samband mellan ”fildelas mycket” och ”kommersiell framgång”
Artister vars verk – t ex deras musik – fildelas i stora mängder är också de artister som är dom BÄST betalda – Detsamma gäller filmer – man behöver bara titta på filmen Mamma Mia – den fildelas i stora mängder men den har SAMTIDIGT gått för fulla hus – DVDn är en försäljningsframgång och så även CD soundtracken –
Att uppkommande och okända artister eller filmer skulle lida av den illegala fildelningen är också en MYT – Dessa fildelas knappast eller alls – så hur kan de skadas ekonomisk av den?
Sluta komma med dessa dumma argument Niclass – gör lite egna undersökningar om dom VERKLIGA förhållanden istället för att komma med än den ena – än den andra löjliga tankekonstruktionen byggda på helt felaktiga antaganden – sådana argument är helt VÄRDELÖSA
Läs mina läppar: Den sk illegala fildelningen skadar INGEN – inte samhället – inte dom berörda branscher och inte upphovsmän – dina musiker och låtskrivare inräknat
Så länge du inte kan plocke fram OBEROENDE studier eller forskningsrapporter som på något sätt kan sätta den sk illegala fildelningen i SAMBAND med några skadliga effekter alls – så faller ALLA dina argument platt på marken – Trots 10 ÅR av illegal fildelning verkar det vara jävligt svårt för dig att hitta NÅGOT som kan stödja alla dina OSAKLIGA argument – Allt du gör är att sprida DESINFORMATION – dvs rena lögner
….ja vad säger man egentligen….
Oh oh – re: TPB och ”råd med advokater” – så vid jag vet betalar de inte sitt försvar själv – Det är ett vanligt brottsmål så killarna för ett FRITT försvar – precis som det bör vara –
Var så säker att OM killarna hade några svarta pengar – dessa skulle ha blivit avslöjade nu – så som myndigheterna i Sverige har jagat dom och vänd upp och ned på varje sten för att hitta något för att hänga dem – När de inte fann något var en JÄVIG domare enda utvägen –
Kan du inget annat än att förtala folk när argumenten sinnar? – Svagt!!
Läs mailkonversationen i förundersökningen…
Jag har fortfarande inte sett ett enda konstruktivt förslag på hur man ska lösa frågan fritt internet/fildelning/pengar till artister och låtskrivare.
Många åsikter men väldigt få konstruktiva.
Bland alla anonyma och verkliga tyckare BORDE det väl finnas något mer än bara nidsidor, snack om att jag är sinnnessvag, och förtal…..kom igen nu. Var lite kreativa…
”Läs mailkonversationen i förundersökningen…”
Roswall gjorde ALLT för att svartmåla killarna långt innan rättegången – Han släppte en massa rykten och ägnade sig åt rent ren förtal – Men användes ”mailkonversationen” i rättegången? – Kunde dom visa att killarna hade tjänat pengar för EGEN DEL? – I don’t think so!! – Så sluta med alla dina insinuationer – Det är inte vackert att skåda!
”Jag har fortfarande inte sett ett enda konstruktivt förslag på hur man ska lösa frågan fritt internet/fildelning/pengar till artister och låtskrivare.”
Det finns INGEN SÅDAN FRÅGA!!!
Jag har då fortfarande inte sätt några bevis på att ”artister och låtskrivare. ” överhuvudtaget förlorar några pengar – så sluta upp med att LJUGA om deras ekonomiska förluster pga den sk illegala fildelningen – Det finns inga!
”artister och låtskrivare. ” får redan BRA betald – via STIM t ex – och kassettskatten vi alla betalar – Vad är det med dig? – Ge mig ETT ENDA argument varför vi skall ösa mera pengar på en redan MYCKET privilegierad grupp som ”artister och låtskrivare. ” – varav de populära av dem har inkomster som vida överstiger en medelsvenssons – som får jobba med det de SJÄLVA har vald och älskar att göra och som får gonna sig i uppskattning och berömmelse
Läs igen:
Sådana debattörer som du är som ett hack i en gammal LP skiva – samma gnäll och lögner om och om igen – INGA bevis – inga fakta – bara lösa spekulationer – helt felaktiga antaganden och inga svar när de konfronteras med sanningen
Du gillar inte musik va? …eller åtminstone inte artister…?
Intressant med att alla artister och låtskrivare är bra betalda av STIM – de är välavlönade genom kassettskatten. Kan du inte förklara lite närmare hur det funkar, du som pratar om fakta?
Läs igen: DEN ILLEGALA FILDELNINGEN SKADAR INGEN!!!
Papperna (länkar) på bordet om du kan bevisa motsatsen med OBEROENDE studier och forskningsrapporter – annars är det verkligen dags att REVIDERA dina sjuka teorier!
Om STIM-pengar: http://www.cisionwire.se/stim/stimpengar-till-allt-fler-musikskapare
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2848569.svd (Musik har aldrig lönat sig bättre)
Du försvarar INTE artisters och låtskrivares intressen – Du är en simpel MEDLÖPARE till AMERIKANSKA ekonomiska intressen
Du snackar en massa skit – men så här långt har du INTE kunnat visa upp NÅGOT som kan stödja alla dina påståenden och argument
Vad är det med dig? – Bara samma gnäll hela tiden? – Beskyllningar etc – men INGET av värde som DU kan visa up?
Visa upp någar BEVIS – dvs OBEROENDE statistik – fakta – studier – forskningsresultat som kan visa hur mycket artister och låtskrivare förlorar på den sk illegala fildelningen – Inte skall vi väl bara tro dig på ditt ord? –
Efter 10 ÅR av illegal fildelning måste du väl kunna hitta NÅGOT som kan stödja dina påståenden och argument? – Om inte – sluta att försöka argumentera mera – för varje post blir du bara än mer opålitlig och förlorar du i än mer trovärdighet
Det bästa vore om du drog dig tillbaka som gästbloggare här – de tjänar inget på att ha LÖGNARE som bloggar
Donsan – visa några bevis på att det INTE är så….du som gillar bevisföring!
Här lite att läsa så länge:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article3913197.ab
Här är en undersökning:
http://www.bepress.com/bejeap/topics/vol6/iss1/art18/
Du får logga in som gäst….läs den gärna också!
Nu får du googla upp dina bevis själv Donsan.
Sen – Donsan – du verkar bra på att slänga ur dig ord som ”Lögnare” och i princip be mig dra åt helvete. Tyvärr har du nog inte läst min blogg. Prova att göra det….
Om STIM: http://www.webfinanser.com/nyheter/?page=2&id=143752 (Stimpengar till allt fler musikskapare)
”Stim, musikskaparnas organisation, visar ett gott resultat för 2008 enligt den dagsfärska årsredovisningen. Intäkterna för 2008 landar på en dryg miljard.”
Kassettskatt:
http://www.copyswede.se/default.asp?ML=10588 (Om Copyswede)
”Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer. Organisationer som företräder upphovsmän eller utövande konstnärer kan bli medlemmar.”
http://www.copyswede.se/files/EYEv87kk.pdf (Årsredovisning år 2008)
Nå – Vad har DU att komma med?
…du har inte läst den oberoende undersökningen jag länkade till…
Jag VET vad STIM och Copyswede är. Vet du? Det här handlar inte om de pengar som betalas ut för radiosändningar, TV program eller biofilm eller vad det kan vara. Du verkar inte förstå vad du diskuterar!
Fildelning skadar musikbranschen, oavsett om STIM gör sitt jobb eller inte!!! Skivbolag och artister får inte en krona från STIM….så vad vill du bevisa nu? Jag förstår inte ditt resonemang och dina länkar….vad vill du egentligen?
Du har fortfarande inte svarat på min enkla enkla fråga här ovanför….så jag ställer den igen:
Du gillar inte musik va?
Jag gillar inte MEDLÖPARE och LÖGNARE – Det är därför jag ansätter dig – Vilken ”oberoende” undersökning? – Skicka den en gång till så att alla läsare här kan få sig ett gott skratt. –
Den undersökning du en gång visade mig var dels inte oberoende – och dels visade den inget SAMBAND med den illegala fildelningen – Att CD försäljningen har gått ned är en sak (är den dina artisters och låtskrivares enda källa till inkomster?) men att föra i bevisning att det beror på den illegala fildelningen är en HELT ANNAN sak – Hur dum i huvudet är du?
Re: STIM och Copyswede är ett svar på DIN idiotiska fråga: ”Jag har fortfarande inte sett ett enda konstruktivt förslag på hur man ska lösa frågan fritt internet/fildelning/pengar till artister och låtskrivare.”
Jag visar att det inte går någon nöd på varken artister och låtskrivare och att vi REDAN betalar STÖRRE summor till dem än vad t ex biblioteken i Sverige gör
Din och dina likars GIRIGHET känner inga gränser – Ni är villiga att trampa på ALLAS demokratiska fri och rättigheter för att hävda ER lilla rätt i ABSURDUM och inser inte hur SJUKT ert beteende är.
80% av artisternas rättigheter i VÄRLDEN ägs av AMERIKANSKA musikbolag – Det är dessas ärenden du springer – Snudd på LANDSFÖRRÄDERI –
Kom inte och hävda att du försvarar svenska upphovsmän intressen – Du LJUGER!! – Det är DÄRFÖR du under HELA vår diskussion inte har velat/kunnat visa upp EN ENDA länk som på något sätt kan stödja alla dina FÖRBANNADE lögner! – Det finns inte EN ENDA undersökning som ens kan visa att du talar för MAJORITETEN av svenska artisternas och låtskrivares vägnar – Se dig omkring – Hur mycket STÖD har du fått av dem?
Det är slutdiskuterat med dig för min del – Det går inte att komma längre med folk som du – Ni vet MYCKET VÄL att ni inte har grund att stå på men likaväll drar ni samma gamla lögner om och om igen i hopp om att i alla fall NÅGRA mindre insatta skall stödja er FÖRKASTLIGA sak! – Skäms Niclass – Packa ihop dina pinaler och flytta till USA – Här i Sverige gör du ingen glad med dina lögner
Jag kallas alltså för:
”MEDLÖPARE och LÖGNARE ”
”dum i huvudet”
”Girig”
”Landsförrädare”
”Lögnare”
…..tunga argument….jag darrar…….
Du ber om en oberoende undersökning, jag tar fram en som du ignorerar.
Du ber om artister som skrivit under för att skydda upphovsrätten, jag tar fram det men det fick ingen effekt verkar det som.
Diskussionen med dig slutade i ett grinigt smutskkastande. Återigen….det har det ju gjort nu ett par gånger efter att jag bloggat här. Så att ta en diskussion om fildelning och Ipred med anonyma åsiktsmaskiner får jag nog helt lägga åt sidan. Man kommer ingenstans!
Jag är HELT övertygad om att fildelning är lite som när bilarna kom. Det fanns inga lagar på att köra på någon speciell sida, det fanns inga hastighetsbegränsningar, det fanns inga regler överhuvudtaget! Precis som nu med fildelning – regellöst snyltande på andras arbete.
Det kallas för frihet – jag kallar det snyltande
Man säger att det inte går att kriminalisera en hel generation – jag säger att den generationen röstberättigade som fildelar behöver lära sig om rätt och fel. Mitt och ditt…..har de inte lärt sig det redan är det nog verkligen dags!
Till skillnad från när jag jobbade med legal disitrbution av musik på nätet finns det riktigt bra alternativ nu. Många också….så snacket om att låten inte finns eller det är lättare att ladda ner gratis är på ren svenska B***SHIT!
Skönt också att jag påstås springa Amerikanska intressens ärenden, jag som är independent så mycket jag orkar! Appropå orkar, läste du artikeln jag länkade till? Den i Aftonbladet? Den handlar om den svenska oberoende musikscenen….men den ORKADE du väl inte läsa antar jag. Om du inte läste den och ansåg det att personen som uttalade sig där bara snackade skit….för i din värld Donsan, finns nog bara din dator och dina nedladdade filer. Peaken av frihet är TPB – de är såna idealister.
Appropå TPB…ett mig närstående artistprojekt såg sin nyligen släppta skiva laddas upp på TPB. De tänkte att eftersom TPB gillar plattan ska de få flera varianter. En acapella bland annat…..den plockades bort raskt…..så det här med artistens frihet och yttrandefrihet verkar inte vara så högt på TPB’s agenda trots allt…..
Nä du Donsan (vem du nu är) trist att få alla de här namnen av dig. Det gör att det inte går att ta DINA åsikter på allvar. Mig gör det faktiskt inget….det rinner av som vatten!
Och oh:
Artikeln i Aftonbladet var från ”Jonas Sjöström, Ordförande i SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter)” – att ställa mot:
http://www.dn.se/kultur-noje/ingen-kris-hos-de-sma-skivbolagen-1.675810 (Ingen kris hos de små skivbolagen)
”Intresseorganisationen SOM, Svenska oberoende musikproducenter, har 224 medlemmar registrerade. För sju år sedan var de 60 till antalet.” – Vilket visar att Jonas – som du är en förbannad lögnare!
Den andra länken har tillbakavisats sedan av en mängd andra studier
:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=283243 (Nedladdning påverkar inte konsumtionen)
”Tittar man på befolkningen som helhet så är det de som laddar ned filmer som går mest på bio och som hyr flest dvd-filmer, säger Rudolf Antoni, doktorand i journalistik och masskommunikation och den som ansvarat för studien där 1800 personer fått svara på frågor om bland annat biovanor.”
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_478175.svd (Fildelning minskar inte skivförsäljningen)
”Skivindustrin har helt fel när den hävdar att den illegala fildelningen ligger bakom raset för skivförsäljningen. Det slås fast i en ny rapport från ett EU-finansierat forskningsprojekt med deltagare från KTH och Uppsala universitet.”
http://torrentfreak.com/music-piracy-not-that-bad-industry-says-090118/ (Music Piracy Not That Bad, Industry Says) med länkar till källor
http://www.idg.se/2.1085/1.206761/studie-visar-fildelning-positivt-for-ekonomin (Studie visar: Fildelning positivt för ekonomin)
”En 142 sidor lång studie gjord på uppdrag av den nederländska regeringen har funnit att nettoeffekten av piratkopiering är positiv för den nederländska ekonomin.”
http://www.ic.gc.ca/eic/site/ippd-dppi.nsf/eng/ip01462.html (The Impact of Music Downloads and P2P File-Sharing: Summary of findings) – Studie gjort på uppdrag av Industry Canada
”The primary objective of this paper is to determine the effects of P2P file-sharing on purchases of CDs and electronically-delivered music tracks, using representative survey data from the Canadian population.
In the aggregate, we are unable to discover any direct relationship between P2P file-sharing and CD purchases in Canada. The analysis of the entire Canadian population does not uncover either a positive or negative relationship between the number of files downloaded from P2P networks and CDs purchased. That is, we find no direct evidence to suggest that the net effect of P2P file-sharing on CD purchasing is either positive or negative for Canada as a whole”
http://broadcastengineering.com/news/broadcasting_file_sharing_not/index.html (File sharing is not threat to music sales)
”Internet music piracy has no negative, according to a study released last week by two university researchers. This contradicts the music industry’s assertion that the illegal downloading of music online is taking a big bite out of its bottom line.
Songs that were heavily downloaded showed no measurable drop in sales, the researchers found after tracking sales of 680 albums over the course of 17 weeks in the second half of 2002. Matching that data with activity on the OpenNap file-sharing network, they concluded that file sharing actually increases CD sales for hot albums that sell more than 600,000 copies. For every 150 downloads of a song from those albums, sales increase by a copy, the researchers found.”
Donsan….kom igen….
Tidningsartiklar och en undersökning baserad på utfrågning av 2 100 personer i Kanada? Inga siffror? Inga kalla fakta?
”The total number of survey responses was 2,100″
Efter att själv ha arbetat med vetenskaplig forskning i 16 år så kan jag tala om att intevjuundersökningar alltid bör tas med stora nypor salt. I de fall man kunnat korrelera resultaten med mer faktiska metoder finns ofta stora skillnader. I Niclass refererade artikel utgår man dessutom från att en nedgång i CD-försäljning måste vara orsakad av en ökning av fildelning, utan att bevisa detta eller analysera andra möjliga orsaker.
Debattartiklar i tidningar är knappast heller att betrakta som hållbart underlag och genomgår inte heller den granskning som redaktionellt material bör göra och i bästa fall gör före publicering.
Vetenskapligt finns ingen enighet om fildelningens effekt på mediaförsäljningen, vilket bl.a. nedanstående artikel av Felix Oberholzer-Gee och Koleman Strumpf (den även Donsan indirekt refererar), baserad på statistisk analys av faktiska parametrar i stället för intervjuer visar:
http://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/511995
En något äldre fulltextversion finns också:
http://www.unc.edu/~cigar/papers/FileSharing_March2004.pdf
För att balansera upp det litet kan jag också referera till nedantsående ”sågning” av ovanstående artikel från IFPI:s ”vetenskaplige” apostel nr 1, Stan J. Liebowitz:
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1014399
För en forskare är den en underhållande läsning redan i sin form, med väldigt mycket ”jag anser” och ”jag tror” utan något underlag, och det är föga förvånande att den i likhet med de flesta av Liebowitz ”artiklar”, och till skillnad från artikeln av Oberholzer-Gee och Strumpf, inte blivit publicerad i någon vetenskaplig tidskrift med kritisk granskning av innehållet.
Det är också intressant att se hur få vetenskapliga studier som gjorts om fildelningens effekt på mediaförsäljning efter 2004 (även om de publicerats senare), trots att mediaindustrin (liksom t.ex. tobaksindustrin tidigare) med sina finansiella tillgångar haft både möjlighet och intresse av att sponsra sådan forskning som skulle understödja legitimiteten i deras påståenden, om det nu funnes en negativ effekt.
Däremot har nu senast (januari 2009) en utredning beställd av den holländska regeringen visat att eventuella skador på mediaindustrin av fildelning är mycket begränsade medan däremot samhället gynnas (litet jobbig att läsa på holländska, men med hjälpliga kunskaper i engelska och tyska så går det):
http://www.tno.nl/content.cfm?context=overtno&content=nieuwsbericht&laag1=37&laag2=2&item_id=2009-01-16%2012:57:23.0
Liknande resultat, men där resultaten tydde på att även mediaindustrin gynnades, kom även en kanadensisk regeringsutredning fram till 2007:
http://www.ic.gc.ca/eic/site/ippd-dppi.nsf/eng/ip01457.html
Så själv lutar jag starkt åt att faktaunderlaget talar mot mediaindustrins omhuldade myt om att fildelningen lämnar dem och de stackars artisterna svältande på gatorna. I mina ögon handlar det bara den gamla vanliga skräcken för förändring från maktens sida.
Tack Magnus Zeisig!
Magnus Zeisig säger:
”Det är också intressant att se hur få vetenskapliga studier som gjorts om fildelningens effekt på mediaförsäljning efter 2004 (även om de publicerats senare), trots att mediaindustrin (liksom t.ex. tobaksindustrin tidigare) med sina finansiella tillgångar haft både möjlighet och intresse av att sponsra sådan forskning som skulle understödja legitimiteten i deras påståenden, om det nu funnes en negativ effekt.”
Precis – och det är DÄRFÖR ”debattörer” som Niclass står där med byxorna nere när de avkrävs på vetenskaplig underlag när de orerar om än det ena än det andra byggda på febriga tankekonstruktioner – spekulationer – felaktiga antagden och rena lögner
Men bryr sig dessa ”debattörer” sig om vad vtenskapen säger? – Nähää – de tar förtsätter att hävda sin lije och slår dövörat till – Om inte det är ”dum i huvudet” – vad är?
Och oh – Niclass – titta Magnus Zeisig använder sitt eget namn (tror jag?) – Hur har du det nu med ”Nä du Donsan (vem du nu är) trist att få alla de här namnen av dig. Det gör att det inte går att ta DINA åsikter på allvar. Mig gör det faktiskt inget….det rinner av som vatten!”
Hej Magnus!
(Skönt att debattera med någon som inte är anonym!)
Näe, visst, det enda som är riktiga fakta är försäljningsstatistik från IFPI. Det är fakta och inga intervjuer. Fakta där är att försäljningen hlet plötsligt började sjunka – 1998 till 2008 (tror jag) hade den sjunkit med 50%. Samtidigt hade fildelning ökat – till att nu vara en ”rättighet”. Det är fakta.
Så, vetenskapliga undersökningar kan man kasta på varandra och båda har rätt. Såg på Kunskapskanalen igår ett reportage om huruvida pappor var bra för barnen det första året elelr inte. Två forskare hade lagt ner massa tid och tagit fram vetenskapliga undersökningar där de var direkt motstående varandra. Just i det fallet var politik en ganska stark anledning till vinkling.
JAg misstänker att vetenskapliga undersökningar i fildelningsdebatten är och kommer vara politiskt färgade oavsett vilken sida som tar fram dem. Då återstår det alltså fakta….
Fakta är att skivförsäljningen sjunkit.
Fakta är att skivförsäljnigen sjunkit konstant sedan fildelningen startade.
Fakta är att sedan Ipred har skivförsäljningen ökat.
Jag vill inte blunda för fakta, även om många andra gör det.
Fakta är att inte ens IFPI och andra branschföreträdare vill peka på IPRED som en anledning till att CD-försäljningen vänt, utan själva lyfter fram andra orsaker som skivsläpp av storsäljare, nya försäljningskanaler och sjunkande realpriser på CD(http://www.dn.se/kultur-noje/musik/skivforsaljningen-okar-igen-1.889895). Men fortsätt för all del du att blunda för de fakta som inte passar din världsbild, din trovärdighet som debattör kan ändå knappast bli sämre än den redan är.
Ytterligare litet intressanta fakta. Jag roade mig med att analysera RIAA:s (Recording Industry Association of America) statistik (http://www.riaa.com/keystatistics.php) bakåt, och den säger en hel del av den sanning som upphovsrättsindustrin försökt förtiga:
Från 1990 till 2000 drygt trefaldigades CD-försäljningen från ca 290 miljoner till ca 940 miljoner enheter (plus en marginell del singlar, 1-56 miljoner) per år. Under samma tid minskade försäljningen av de i stort sett redan utfasade vinyl-LP/EP/singlarna från 39 milj till 9 milj per år.
Efter 2000 började CD-försäljningen minska, vilket sammanföll med en lågkonjunktur, men där upphovsrättsindustrin alltid pekar ut ökad fildelning som orsak. 2003 slutade lågkonjunkturen och CD-försäljningen började öka igen.
2004 började dock mediaindustrin sälja musik för nedladdning, och även om CD-försäljningen åter började minska efter det så har det totala antalet sålda enheter ökat konstant sedan dess (2003: 746 milj CD, 2004: 767 milj CD+139 milj fil=906 milj, 2005: 1072 milj CD+fil, 2006: 1226 milj CD+fil, 2007: 1321 milj CD+fil, 2008: 1418 milj CD+fil), trots fortsatt möjlighet till gratis fildelning.
En förskjutning har dock skett från album till enstaka låtar, där de senare tidigare enbart såldes som CD-singlar till priser på USD 4-5 per CD, jämfört med ca USD 1 per nedladdning.
Den sannolika tolkningen är att konsumenterna numera köper de bra låtar de vill ha till rimliga priser, utan att behöva betala extra för en massa skräplåtar, i stället för att tidigare i valet mellan ett album med i regel 1-2 bra låtar på, eller en hutlöst överprisad singel, ändå ha valt albumet.
Jag kontrollerade även tidslinjen för fildelning, och trots att Napster, som jag tror de flesta håller med om var den första stora fildelningstjänsten, kom i mitten av 1999 så fortsatte CD-försäljningen att öka efter det. Skivförsäljningen ökade som sagt var även 2003-2004, så så mycket för ditt ”Fakta är att skivförsäljnigen sjunkit konstant sedan fildelningen startade.” Det är lika mycket lögn som det mesta annat svammel du har brett ut dig med på den här bloggen.
Fast om man ska se något positivt med fildelning, användande samma ”guilt-by-association”-metodik som du ständigt använder, så har ju åtminstone antalet kärnvapenstridsspetsar i världen nästan halverats sedan man började fildela…
Magnus!
Jag läser samma tabell. JAg får fram det här på ”bottom line”:
1998:
1,123.9 antal
13,711.2 dollar
2008:
1,852.5 antal
8,480.2 dollar
Från kolumnen som säger både fysisk försäljning och downloads.
Ett tapp på 30% ungefär….men de där siffrorna visar USA.
http://76.74.24.142/1D212C0E-408B-F730-65A0-C0F5871C369D.pdf
Min diskussion utgår inte från USA – det har den aldrig gjort! Jag har bara pratat om internets Somalia – nämligen Sverige – där pirater härjar fritt. Här är det värst i världen i princip, vi ligger åtminstone i bottenträsket. VI är alltså sämre än Albanien på att skydda upphovsrätten.
Svenska siffror:
1998: 1 545 628 514 kr (hela försäljningen)
2008: 781 929 540 kr (hela försäljningen)
http://www.ifpi.se/wp/wp-content/uploads/glf-forsaljningsstatistik-1998-2008.pdf
I runda slängar en nedgång på 50%.
Vilken annan bransch skulle sitta still och godta det när man VET att fildelningen breder ut sig. När man VET att TPB och bredbandsleverantörer sitter och tjänar pengar på våra ”varor”??? Vilka tror du?
Jag är så ini he****e trött på att kallas lögnare, svamlare, vad det nu kan vara!
Om du vill sluta bli kallad lögnare och svamlare så får du väl helt enkelt sluta att ljuga och svamla.
Vad gäller försäljningen, både vad avser enheter och värde, så ökade den i Sverige, enligt din länk (GLF:s statistik), både avseende enheter och värde 1999 och 2000, tvärtemot ditt påstående om att den sjunkit konstant sedan fildelningen började (1999).
I Sverige var nedgången i försäljningsvärde 1998-2008 49,4% (53,4% på CD)jämfört med 58,0% (52,1% på CD) i USA, så om Sverige är Somalia i sammanhanget, vad är då USA?
Siffrorna från RIAA och GLF är dock inte fullt jämförbara då RIAA anger slutförsäljningsvärde och GLF leverantörsförsäljningsvärde. I Sverige har bl.a. leverantörsförsäljningsvärdet på CD under perioden minskat från SEK 65,75 till SEK 46,07 per enhet (29,9%) medan slutförsäljningsvärdet på CD i USA i stället ökat från USD 13,48 till USD USD 14,22 (5,5%). Sett till antal sålda CD-skivor (Sverige -33,5%, USA -54,6%) har alltså ”Internets Somalia” Sverige klarat sig mycket bättre än ”föregångslandet” USA.
GLF redovisar inte digital försäljning/nedladdning som enheter, men om man antar en ganska rimlig leverantörsintäkt på SEK 2,50 per sådan (analogt med kvoten mellan leverantörspris och säljpris på CD) så har antalet sålda enheter (skivor, video och digitalt) 1998-2008 ökat med 65,8% (från 26,7 till 44,2 miljoner), jämfört med 34,7% i USA.
Sammantaget kan jag alltså inte se att du tillfört något som ger mig anledning att ändra mina åsikter om dig som debattör, snarare bara förstärkt dem ytterligare.
Nu ska vi hålla oss till sanningen, du som har sysslat med vetenskaplig forskning i 16 år borde väl veta.
Jag har aldrig sagt att det sjunkit konstant. Det är det du som sagt.
Jag tar inte upp enheter i det jag skriver eftersom enheterna förändras i och med digital försäljning. När man tidigare köpte en enhet med 12 låtar (CD album) och numera låtar en och en i större utsträckning så går det inte att jämföra. Om man inte som du antar en summa – tagen ur luften eller med ”vetenskaplig” grund?
Förlåt mig Magnus, om du inte kan ändra dina åsikter om mig som debattör, men jag har ändrat mig när det gäller dig.
Du försöker bevisa något som ingen påstår för att smutskasta. DET är jag också trött på!
Men – istället. Kom med ETT konstruktivt förslag på hur det här ska lösas. Allmän fildelning OCH ersättning till den som faktiskt gör produkterna som fildelas.
Sanning:
Niclass Björlund skriver:
2009-06-25 kl 13:13
”Fakta är att skivförsäljnigen sjunkit konstant sedan fildelningen startade.”
Du är alltså inte bara en lögnare, utan en jäkligt korkad sådan också!
Resten har jag redan svarat på, men du är uppenbarligen för korkad även för att förstå det, så det känns rätt meningslöst att traggla det en gång till.
Oj! Jag får be om ursäkt – att jag skrev det. Det har inte varit det viktiga för mig – om den sjunkit konstant eller inte. Är det det som är det viktiga? Vissa uppgångar från en nedgång?
Jag ser inget svar på ett konstruktivt förslag på hur man löser det här, är jag för korkad?
En fråga till: Vilken annan bransch tycker du ska delas ut gratis till hälften?
Det intressanta är att bloggen initialt handlar om tonen och bemötandet på nätet. Men det verkar ha försvunnit i diskussionen och tabell läsandet här.
Magnus, kan du förklara för en korkar person hur det här hänger ihop?
….här vill du bevisa att skivförsäljningen har ökat….
”Jag kontrollerade även tidslinjen för fildelning, och trots att Napster, som jag tror de flesta håller med om var den första stora fildelningstjänsten, kom i mitten av 1999 så fortsatte CD-försäljningen att öka efter det. Skivförsäljningen ökade som sagt var även 2003-2004, så så mycket för ditt “Fakta är att skivförsäljnigen sjunkit konstant sedan fildelningen startade.” Det är lika mycket lögn som det mesta annat svammel du har brett ut dig med på den här bloggen.”
…..för att sedan vilja bevisa motsatsen…..:
”Sett till antal sålda CD-skivor (Sverige -33,5%, USA -54,6%) har alltså “Internets Somalia” Sverige klarat sig mycket bättre än “föregångslandet” USA.”
Svammel?
Om MEDLÖPARE och LANDSFÖRRÄDARE
Har du bemöt mina argument att det inte är fildelare som är fienden utan dessa LOBBYORGANISATIONER som i huvudsak representerar AMERIKANSKA särintressen? – Organisationer som med stora ekonomiska resurser – mäktiga politiska bundsförvanter i USA och med mer eller mindre olagliga påtryckningsmedel försöker få VÅRA svenska politiker att genomdriva lagar och åtgärder i DERAS fördel? – Är det inte så att ALLA dina argument i själva verket punkt för punkt MOTSVARAR den PROPAGANDA dessa organisationer basunerar ut?
Har du ägnat en TANKE på hur alla dessa åtgärder kommer att påverka alla dina SVENSKA landsmäns demokratiska fri- och rättigheter och hur Sverige påverkas som oberoende stat och möjligheter till självbestämmande?
Om ”dum i huvudet”
Gång på gång har jag visat att det inte går att koppla ihop den sk illegala fildelningen med några som helst skadliga effekter vare sig för samhället – dom berörda branscher och svenska upphovsmän? – Flera av dem TYNGRE studier säger t om att fildelare köper MER musik – och går OFTARE på bio än de som inte fildelar och att fildelningen är en samhällsekonomisk PLUS affär – Har du funderat över dessa studier? – Har du taget dessa VETENSKAPLIGA studier på allvar och tagit till dig deras slutsatser eller FORSÄTTER du bara din enkelspåriga och på LÖSA grunder baserade argumentering?
Du säger att folk som delar filer DE SJÄLVA förfogar över skall lära sig ”mitt och ditt” utan att inse hur DUMT det är? –
Om girig
Du KRÄVER mer betald – nya avgifter etc för en grupp som INGEN överhuvudtaget har kunnat visa att de lider ekonomiska förluster – Dina krav är baserade på rena SPEKULATIONER – Jag repeterar:
1. Trost 10 år av illegal fildelning har varken du eller jag sett en ENDA svensk artist/låtskrivare eller annan upphovsman som BEVISLIGEN har lidit ekonomisk skada av den
2. Har MAJORITETEN av dem ALDRIG själva och under ORGANISERADE former protesterat mot den illegala fildelningen – Inag protestkonserter – stora demonstrationer eller andra uppseendeväckande aktioner för att fästa ALLMÄNHETENS uppmärksamhet på deras PÅSTÅDDA utsatta ekonomiska situation
3. Finns INGA vetenskapliga studier som kan backa upp din uppfattning att artister/låtskrivare gör ekonomiska förluster pga den illegala fildelningen – Faktum är att artister/låtskrivare tjänar OBETYDLIGA summor genom upphovsrätten – de som tjänar mest på upphorätn och forttttttttttående skärpningar är dessa FYRA AMERIKANSKA musikbolag som ÄGER 80% av alla artisters rättigheter i VÄRLDEN – men sådana petitesser bekymrar inte dig
Om lögnare
ALLT du har påstått är ju LÖGNER som inte går att verifiera – Summa summarum har du klämt fram EN ENDA LITEN artikel på 30 rader max – som om något SAKNAR fakta och källhänvisning – Du har plockat fram en upprop – undertecknat av kanske 50 personer varav FLERTALET inte ens är artister/låtskrivare/upphovsmän och PÅSTÅR att de representerar MAJORITETEN av den grupp du SÄGER att du argumenterar för – Du har i en tidigare argumentering plockat fram EN ENDA statistikrapport framtaget av MUSIKINDUSTRIN som säger att CDförsäljningen har sjunkit dramatisk under ett antal år – På nytt – inga fakta eller källhänvisning OCH en oförmåga att visa SAMBANDET med den illegala fildelningen
Om artikeln i Aftonbladet: Det räckte att se VEM som uttalade sig i Aftonbladets artikel – och om man sedan tittar på SOMs EGEN medlemstillväxt – kan man bara konstatera att ”Jonas Sjöström, Ordförande i SOM” är en lika stor LÖGNARE som du och lika lite som du hade han NÅGOT som kunde STÖDJA hans resonemang
Om mitt namn
Vad spelar det för roll om jag kallar mig Donsan – Jan Johansson – Sven Svensson – Karl Karlsson eller Peter Petersson? – Det är LARVIGT att överhuvudtaget ta upp det när argumenten tryter
Till syvende och sist kan jag lungt konstatera att JAG – oavsett namn – har en mer konsistent argumentering uppbackat av många fler VETENSKAPLIGA studier än vad du har kommit med
Du inser inte att så länge du INTE kan plocka fram OBEROENDE studier som på ett ÖVERTYGANDE och VETENSKAPLIGT accepterat sätt kan visa att den sk ”illegala fildelningen” åsamkar några skador för NÅGON – så faller ALLA dina argument och TANKEKONSTRUKTIONER platt på marken – Om inte DET är ”dum i huvudet” – vad är?
Jag vill säga något om din retorik.
Först skriver du ”Integriteten hotad av pirater” och sedan talar i texten om piratpartiet. Det blir en medveten/omedveten sammanblandning med piratpartiet och något allmänt som kallas pirater. Pirater är människor som göra fula saker på nätet och elaka saker mot Pontén, vilket jag och de allra flesta inom piratpartiet tar avstånd ifrån.
Man skulle kunna tro att du säger att ”Integriteten hotad av piratpartiet”, men det säger du inte. Du inser nog att när du har en sådan rubrik och sedan i texten talar om piratpartiet så kan det bli en sådan ihopblandning, antingen gör du det medvetet och kör retorik, eller så är det ett misstag.
Du skrev: Jag upplever det som att de som pratar högst om nätets integritet sällan tvekar att hänga ut personer eller organisationer.
Så att de som talar högst om nätets integritet är bad guys. Det var en generalisering som heter duga. Det finns dåliga exempel, men varför generalisera?
Du blandar bort korten och antyder saker där piratpartiet finns med i texten och sedan plockar du fram massor av saker som idioter gör på nätet och slänger en stor retorisk koskit på piratpartiet. Sedan tvättar du dina händer genom att säga att piratpartiet har tagit avstånd. Du har inte lyckats tvätta dina händer rena än.
Tjenare Ulf!
Näe, det är inte meningen att hänga ut någon som inte står för de saker andra gör. Piratpartiet har som sagt tagit avstånd från allt sånt som beskrivs här ovan och till och med gått ut med att det förmodligen skadar deras ”sak”. Jag tror jag håller med.
Det är inte meningen att generalisera utan jag utgår ifrån det som hände när jag förskte ha lite humor i en tidigare blogg. Jag generaliserade bilden av ”datanördar” (på samma sätt som skivbolag generaliseras) men där min arbetsgivare hängdes ut av diverse tveksamma personer. DE personerna tyckte att integriteten på nätet var jätteviktig vilket ju är jättekonstigt eftersomm de själva inte ”bjöd” på den integriteten.
Ett tillägg: jag är övertygad om att alla i piratpartiet tar avstånd från det som drabbat herr Pontén men eftersom jag inte haft tillfälle att fråga dom alla, så skrev jag att jag ”de allra flesta”, vilket kanske var dumt. Jag är så rädd för att generalisera och säga saker som inte är sant så jag skrev så. Jag har inte hittat en enda piratpartist som inte tar avstånd från de trakaserier som drabbat herr Pontén. Piratpartiet vill använda demokratiska metoder.
…sen kan man ju fundera varför man startar ett parti som heter just ”Pirat”…
Att man sedan saknar åsikter i de allra flesta ämnen är ju också en sak man kan fundera över. Vad ska han göra därnere i Bryssel egentligen, Christian Engström. När alla andra har ståndpunkter måste det ju bli tråkigt. När EU’s utvidgning dyker upp till exempel, sitter han i kammaren och gäspar och surfar på en liten laptop då?
Niclass Björlund har i diskussionerna skrivit:
”Om inget har sagt det förut kan jag breaka nyheten, det är olagligt att fildela…”
”Det ÄR ett brott att fildela, det har nog ingen något tvivel om efter den här vårens olika rättegångar och annat.”
Nej du Niclass… Fildelning är INTE olagligt! Det är fildelning av upphovsrättsskyddat material utan upphovsrättsinnehavarens tillåtelse som är olaglig. Du vill väl inte påstå att bilkörning är olaglig bara för att vissa sätt att köra på (t.ex. för fort eller onyktert) är det?
Ja ja ja….herregud!
Jag VET att fildelning inte är olagligt men det vi diskuterat här är olaglig fildelning av upphovsrättsskyddat material.
En god vän har en fildelningstjänst där filmer fildelas helt lagligt – där tjänar dessutom personen som är med och laddar upp filmen pengar. Det hela blir lagligt eftersom man först köpter filmen och sen när nästa köper samma film delas den ut från alla som har den på sin server. Den stora skillnaden är att de som gjort filmen får del av intäkterna.
Varför skriver du då ”fildelning” utan att specifiera vilken typ av fildelning du avser?
Per, släpp det här nu…
Jag blev nyligen kund hos Bredbandsbolaget och blev glatt överraskad över att de gav tydlig information om fildelning. Jag tog för givet att en ISP vill spärra all misstänkt trafik men de gör ingen bedömning över om det är laglig eller olaglig fildelning. Kolla deras hemsida, fliken ”bredband” och länken ”fildelning” för nyttig fakta.
Här är länken för de som vill läsa:
http://www.bredbandsbolaget.se/wps/portal/privat/bredband?page=new&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/b2/privat/bredband/fildelning
Det ser ju klart och tydligt ut, men är det naturligtvis inte.
Hur många är nära vänner?
Om man har en släkt bestående av 1000 personer? (sysslingar, bryllingar och ännu längre ut….var går gränsen?)
Var gränsen går exakt för illegal fildelning (av upphovsrättsligt skyddat material – så ingen behöver tveka) går inte att säga. Men att lägga ut torrenter är ju olagligt eftersom man då inte kan kontrollera vem som tar ner materialet.